Koninklijke onderscheiding voor hulpverleners

Toegevoegd: 26-04-2024, 13.32 uur
Diverse Zeeuwen kregen hun onderscheiding.
© Foto: Gemeente Vlissingen
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG - Burgemeesters uit verschillende Zeeuwse gemeentes hebben aan meerdere personen een koninklijke onderscheiding gegeven voor hun bijdrage aan de maatschappij. Meerdere hulpverleners kregen een lintje.

De heer Traas uit Rilland is al meer dan 40 jaar een “zeer gewaardeerd” vrijwilliger bij het Rode Kruis. Hier bekleedt hij onder andere de functie van instructeur, coördinator verbindingsdienst en ook werkte hij mee bij het noodhulpteam. Verder is hij opleider binnen de EHBO van kerkelijke hulpverleners en is hij instructeur bij de KNRM. Verder is de heer Traas bestuurslid en penningmeester van de LOTUS-vereniging (Landelijke Opleiding Tot Uitbeelding van Slachtoffers).

De heer Dumez (1950) uit Hulst zet zich sinds 1987 in voor de EHBO-vereniging van Graauw. Tot 2003 was hij onder meer bestuurslid van de vereniging. Na 2003 vervulde hij 16 jaar lang de rol als voorzitter. Volgens Gemeente Hulst leidde hij talrijke cursussen en oefenavonden, stond hij in voor de inkoop van het materiaal en regelde hij alle collectes.Tijdens zijn voorzitterschap vervulde Dumez ook een sturende rol bij de bijeenkomsten van de Regio Zeeland van de Nationale Bond voor EHBO. Als vrijwilliger was en is hij bij vele evenementen paraat. In de coronatijd was hij bovendien als EHBO-vrijwilliger actief in de priklocatie in Terneuzen.

Mevrouw Rijk uit gemeente Borsele is sinds 1984 actief voor de EHBO-vereniging van Heinkenszand en Nisse. Daarnaast voerde zij ook nog ander vrijwilligerswerk uit.

Ook heeft het de Koninklijke Hoogheid behaagd om mevrouw A.B.M.J. De Kerf-Kindt uit Koewacht een koninklijke onderscheiding te geven voor haar werkzaamheden die zij uitvoert voor onder andere de EHBO. Mevrouw De Kerf zet zich als een actieve EHBO’er al sinds 1976 in om evenementen veiliger te laten verlopen.

Hulp (27-4-2024 om 09:56)
@franky dat doen ze voor aanzien in het dorp. Zo van kijk mij nauw.
Franky (26-4-2024 om 21:10)
@Rene Carbaat, hulpverlening doe je niet voor een onderscheiding, maar voor de mens die het op dat moment nodig heeft. Wees blij dat je iets hebt kunnen betekenen, dat zullen zij nooit vergeten, dat is misschien wel het mooiste aandenken dan een speltje op je borst.
Rene Carbaat (26-4-2024 om 18:49)
Mooi zo onderscheiding, maar ik heb gesloten na 44 jaar te stoppen met de hulpverlening niets heb vernomen als bedankje voor mijn inzet hierin