Geen files

Wapens niet altijd goed opgeborgen

Toegevoegd: 28-09-2013, 18.54 uur
MIDDELBURG - Wapens en munitie worden niet altijd op de juiste wijze bewaard. Dat bleek vandaag toen de vrijwillige politie een flink aantal huisadressen langsging en een controle uitvoerde. In ruim 17 procent van de gevallen was er iets mis.

In totaal 56 vrijwillige politieambtenaren uit de regio Zeeland-West-Brabant bezochten in totaal 208 verlofhouders op Noord-Beveland, Schouwen-Duiveland, Walcheren en Zuid Beveland. Op 24 adressen werden onregelmatigheden geconstateerd. Hier werden wapens of munitie niet juist bewaard.

Op 71 adressen was er niemand thuis. Deze adressen worden binnenkort nogmaals bezocht. De zaken waarbij er onregelmatigheden werden geconstateerd worden volgens de politie bestuurlijk met de betrokken afgehandeld.

Regels
Wapenvergunninghouders worden gemiddeld één keer per drie jaar gecontroleerd. Vergunninghouders van 25 jaar en jonger, nieuwkomers en mensen met eventueel risicogedrag worden ieder jaar gecontroleerd.

Wapens moeten opgeborgen zijn in een verankerde kluis, munitie en wapen moeten zijn gescheiden van elkaar, wapen moet open en ontladen worden aangeboden, en de sleutel moet in het bezit zijn van de vergunninghouder.

Het bezit en gebruik van de meeste (vuur)wapens is in Nederland verboden. Dit staat in de Wet wapens en munitie. Alleen als iemand een legitieme reden heeft, mag deze een vuurwapen bezitten en gebruiken. Bijvoorbeeld sportschutter en hebt een wapenvergunning.

Een wapenvergunning moet worden aangevraagd bij de politie. De politie verstrekt onder voorwaarden wapenvergunningen aan: sportschutters, wapenverzamelaars, munitieverzamelaars, schietcentra en jagers.

Een vergunning wordt in principe geweigerd wanneer de aanvrager over de laatste acht of vier jaar een strafblad heeft. Verleende vergunningen kunnen worden ingetrokken als u strafbare feiten heeft gepleegd.

Rien Quist (29-9-2013 om 15:26)
Denk toch eens na voordat je iets roept.van elke 1000 incidenten waar een vuurwapen betrokken bij is zijn misschien 1 of 2 maal een wapen van een vergunninghouder betrokken ,de rest zijn illegale wapens of wapens van de politie.om legaal een wapen te krijgen gaat men echt wel in onderzoeksmolen.
Bram Luteyn (29-9-2013 om 13:57)
Over deze wapens bij vergunningshouders maak ik mij geen zorgen ook niet als ze niet precies volgens de regels opgeborgen zijn . Maar de vele duizenden illegale wapens dat is andere koek zie maar het dodelijk schot bij Ijzendijke vorige week .Die opsporen moet meer voorang hebben
@Jan (29-9-2013 om 12:59)
Ik ben zelf geen wapen eigenaar, maar ik kan me goed indenken dat het beter is om het te hebben en niet te hoeven gebruiken, dan het nodig te hebben maar niet in je bezit te hebben. Daarnaast kan het ook gewoon een leuke hobby zijn voor sommige mensen.
Jvl (28-9-2013 om 23:55)
Beste sportschutters weet dat u een uitzonderings positie heb om vuurwapens in u bezit te hebben om u sport te kunnen beoefenen . wees zuinig op deze positie zorg goed voor u wapens berg ze goed op zoals dit hoort dan kunt u nog jaren plezier hebben van u sport. mvgr een sportschutter
Jan (28-9-2013 om 22:46)
Misschien kan iemand eens uitleggen waarom al die mensen wapens thuis hebben? als ze nu bij de politie of zo werken, dan is dat te begrijpen. en anders? niet meer van deze tijd, ga maar naar een schietclub als je zo nodig moet.