DSI geeft voor eerste keer demonstratie op Rescue

Toegevoegd: 09-08-2023, 16.15 uur

VLISSINGEN - Voor het eerst in de geschiedenis van Rescue Zeeland heeft de Dienst Speciale Interventies (DSI) een demonstratie gegeven op het hulpverleningsevenement. Nog tot 18.00 uur is er op en rond de Vlissingse boulevards nog van alles te beleven.

Rond 15.00 uur bleek een persoon zich ‘verstopt’ te hebben op een strandwachthuisje op het Vlissingse Badstrand. Nadat eerst reguliere politieagenten de verdachte onder schot hadden genomen, arriveerden leden van de DSI per helikopter. Zij werden naar beneden gelaten en vervolgens werd de verdachte ingerekend en afgevoerd.

Omstreeks 16.00 uur startte een vliegshow van het Team Raven. Dit Formation Aerobatic Display Team nam met zes RV8 propellervliegtuigen voor de tweede keer deel aan Rescue. Het team was speciaal ingevlogen uit Swansea (Groot-Brittannië). Een kwartier lang werden adembenemende manoeuvres uitgevoerd. Dit alles onder begeleiding van muziek.

Vanmiddag vindt ook nog een demonstratie 'medevac' plaats. Het gaat om een medische evacuatie van een zogenaamd ernstig gewond geraakte medewerker aan boord van een vaartuig. De KNRM en de Kustwacht komen in actie om de persoon te stabiliseren en aan wal te brengen.

Even voor 17.00 uur start een reddingsdemonstratie van de Duitse marine. Samen met de KNRM zal een NH-90-helikopter een reddingsactie uitvoeren. Om 17.35 uur start het laatste onderdeel van de dag: een vlootschouw van alle deelnemende (hulpverlenings)vaartuigen. Het programma van de 12e Rescue is om 18.00 uur ten einde.

Redouane (10-8-2023 om 18:08)
Indrukwekkende beelden van de Dienst Speciale Interventies. Ook mooi is hoe de mannen uit een vliegende helikopter op het strand via een koord naar beneden dalen. Jammer dat de Korps Mariniers niet naar Vlissingen komen, het zou perfect passen bij de provincie Zeeland.
Toon (10-8-2023 om 14:49)
Ben het geheel met Jac eens. Tis niet alleen jammer, maar erg triest dat sommige instellingen op giften moeten draaien, terwijl Nederlandse bewindslieden (bv een kaag) zakken vol met geld brengen naar de meest dubieuze landen en doelen. Tja, we zijn gezegend met dat stel in den haag.
Jac (9-8-2023 om 19:22)
Leuk, kunnen we zien waar onze belastingcenten (onder andere) aan besteed worden. Deze overheids uitgave rubriceer ik onder nuttig :-). Jammer dat enkele van dit soort, in mijn ogen, cruciale hulpdiensten helaas nog op giften moeten draaien. Hoe dan ook, Rescue Zeeland altijd leuk om te bekijken......
een Moeder (9-8-2023 om 18:09)
Hartelyk dank HVZ voor de prachtige video s van rescue vlissingen Prachtig