Geen files

Politie onderzoekt brandstichtingen Burgh-Haamstede

Toegevoegd: 20-03-2024, 13.19 uur
De branden zorgen voor gevaarlijke situaties, aldus de politie.
© Foto: Brandweer Burgh-Haamstede
Door: Eugène Harthoorn

BURGH-HAAMSTEDE - De laatste weken zijn er in Burgh-Haamstede meerdere brandjes gesticht. De politie is een onderzoek naar de dader(s) gestart en roept getuigen op zich te melden.

Maar liefst drie brandjes werden zondagavond 10 maart door omstanders geblust op de Molenweg. Dit gebeurde even na 18.00 uur. Er werd onder andere onder een bankje brandgesticht. Omstanders wisten de kleine brandjes snel uit te trappen of met zand te doven. Vier dagen later, op donderdag 14 maart, was het weer raak. Dit keer in de Zandstraat. In de middag stond hier een natuurhaag en een stuk gras in brand, aan het einde van de middag nog een schutting van een woning. De brandweer kreeg het vuur gelukkig snel onder controle, maar er ontstond toch flinke schade. Hiernaast is er vanwege het natuurgebied snel kans op uitbereiding. Er werden lege flessen terpentine en wasbenzine gevonden, die vermoedelijk door de dader(s) zijn gebruikt.

Eerder dit jaar, op donderdagavond 25 januari, moest een openbaar toilet aan de Noordstraat het ontgelden. Daar werden meerdere toiletrollen in brand gestoken, waardoor er ook flinke rookontwikkeling ontstond. Ook hier grepen omstanders gelukkig snel in, waardoor de schade beperkt bleef. Een mogelijk verband tussen alle brandstichtingen wordt onderzocht. De politie heeft uw hulp nodig in de zoektocht naar de dader(s).

Meerdere getuigen hebben een verklaring afgelegd bij de politie. In deze verklaringen komt naar voren dat een aantal jongeren hier vermoedelijk schuldig aan zijn. Heeft u ook informatie, maar nog niet met de politie gesproken? Bel dan  via 0900-8844 of via het politie WhatsApp nummer 06-1220 7006. Anoniem bellen kan ook via Meld Misdaad Anoniem (0800 – 7000).