1 file van totaal 3 km

Dierenwelzijn Zeeland: Dieren verzetten hun klok niet!

Toegevoegd: 30-03-2024, 11.58 uur
Dierenwelzijn Zeeland: Dieren verzetten hun klok niet!
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG – Dit weekend is het weer tijd om de klok te verzetten. Dit is ook de periode dat er een vergrote kans is op aanrijding met dieren.

Op 31 maart zal om 02.00 uur de klok weer worden verzet naar de zomertijd. Daarnaast is het nu paartijd voor het gedierte. Dit zorgt er voor dat Stichting Dierenwelzijn Zeeland momenteel veel dode of gewonde dieren aantreft. De dieren worden namelijk momenteel door de hormonen gedreven en de biologische klok is ook niet afgesteld op het nieuwe ritme van de zomertijd.

Veel verplaatsingen van onder meer reeën, herten en wilde zwijnen valt voor het verkeer ineens op een ander tijdstip, aldus Stichting Dierenwelzijn Zeeland. Zij roept op om extra alert te zijn in het buitengebied en uw snelheid te matigen.

Mocht je betrokken zijn bij een wildaanrijding of een gewond dier naast de weg zien liggen, bel dan naar de politie via 0900-8844. Bij direct gevaar mag er ook naar 112 gebeld worden. Stichting Dierenwelzijn Zeeland is bereikbaar via 06-48421717

bram goeree (1-4-2024 om 13:22)
zo moest het zijn Jaap dit heb jij goed verantwoord want velen zien het nut er niet van in .ik ook niet .stoppen met deze onzin
n braker (31-3-2024 om 23:34)
Van mij mogen ze de zomertijd gewoon zo laten lekker lang licht en ook in de winert deze tijd aanhouden
bram goeree (31-3-2024 om 20:04)
Jaap dit heb jij goed verantwoord want velen zien het nut er van in .ik ook niet .stoppen met deze onzin
Emergo (31-3-2024 om 13:42)
Hoera, we hebben er 's avonds een uur licht bij. leve de zomertijd.
Jaap (31-3-2024 om 10:58)
Het zou goed zijn als er eens een beslissing genomen werd om zomer- of wintertijd te houden en dat we eens van dat gesodemieter af zijn van twee keer per jaar klok verzetten. Het is al sinds jaar en dag bekend dat behalve dieren ook veel mensen last hebben van het eeuwige geklungel met zomer/wintertijd. De discussie duurt al jaren en de beslissing moet genomen worden bij de E.U., maar dat is helaas een weinig daadkrachtige club die bol staat van de besluiteloosheid.
fietser (31-3-2024 om 09:49)
Dieren houden rekening met licht, als het gaat schemeren zoeken ze hun plek voor de nacht zoals reeën, verder blijft het hetzelfde. Dat voor ons de tijd veranderd, wij moeten ook weer wennen aan eerder licht of later donker, niks te maken met dat uur verschil.