Filmpje hardhandig politieoptreden op web

Toegevoegd: 29-09-2007, 11.27 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
GOES - Agenten zullen moeten leren leven met het feit dat ze tijdens hun werk gefilmd kunnen worden en op internet belanden. Dat zegt politiewoordvoerder Alwin Don naar aanleiding van een filmpje van een hardhandig politie-optreden in Goes, dat sinds deze week op de populaire website www.youtube.com te zien is.

De veertien seconden durende opname is vier dagen geleden geplaatst door ene 'Wessols'. Te zien is hoe een agent op de Grote Markt in Goes een paar jongens een aantal keer stevig vastpakt en wegduwt. Het fragment was gisteren al ruim drieduizend keer bekeken. Ook werd het donderdagavond vertoond in het RTL4-programma Editie NL.

Volgens Don, die gisteren nog niet op de hoogte was van het feit dat het filmpje op internet staat, is de opname gemaakt in de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 september jongstleden. "We kregen rond drie uur een melding dat er wat gasten marktkramen aan het verbouwen waren. Op aanwijzen van een getuige is er een aanhouding verricht, waarna die groep van vijftien man zich ermee ging bemoeien. Toen is er ingegrepen."

Don zegt na bestudering van de beelden dat er op een correcte manier is gehandeld door de betreffende agent. "De meeste mensen weten niet wat zich ervoor en erna allemaal heeft afgespeeld. Ik kan me voorstellen dat het filmpje confronterend is als je er vanachter je pc naar kijkt, maar soms is het nodig om even door te pakken. In dit geval is dat op een correcte manier gebeurd."

Hij erkent desondanks dat het ook voor de politie 'even wennen' is dat acties op internet terecht kunnen komen. "Het is een redelijk nieuw fenomeen, maar het is niet anders. We kunnen het niet tegenhouden."

Toch maakt het feit dat agenten, al dan niet herkenbaar, op internet komen, niet zoveel uit voor hun privacy of veiligheid, zegt Don. "Politiemensen weten dat ze in de openbare ruimte opereren. Er zijn ook agenten die niet op internet staan, maar toch naderhand nog worden lastiggevallen over een bepaalde actie. We proberen gewoon op een zo correct mogelijke wijze ons werk te doen en of er nu gefilmd wordt of niet, is daarbij eigenlijk niet van belang."

Het bewuste politie-optreden is overigens ook vastgelegd door de 'vaste' camera's op de Grote Markt in Goes.

- Het bewuste videofragment is hier te vinden.
- Het nieuwsitem over de aanhoudingen vindt u hier.