Zeeland rood door brandweerposters

Toegevoegd: 23-10-2007, 16.07 uur
Door: Veiligheidsregio Zeeland

MIDDELBURG - De posteractie die door Brandweer Zeeland in het kader van de Nationale brandpreventieweek is georganiseerd is een succes.

Via alle Zeeuwse basisscholen zijn posters verspreid waarop is te lezen waarom een rookmelder zo belangrijk is. De leerlingen zijn gevraagd de poster gedurende de week van 22 t/m 27 oktober voor het raam te hangen. Hiermee maken ze kans op een rondvlucht in een zweefvliegtuig boven Zeeland.

Dat de actie een succes is blijkt wel uit het grote aantal posters dat in alle Zeeuwse gemeenten is te zien. Op zaterdag 27 oktober worden de prijswinnaars van de Zeeuwse posteractie bekendgemaakt. Het bekendmaken van de Zeeuwse winnaars valt samen met de Nationale Rookmelderdag die door de Stichting Nationale brandpreventieweek is georganiseerd.

De notaris van de Stichting Nationale brandpreventieweek heeft 50 woonadressen in Nederland geselecteerd die kans maken op 250 gratis staatsloten. Bekend is al dat één van deze 50 woonadressen zich op het eiland Tholen bevindt.

De brandweer en een afvaardiging van de brandwondenstichting zal op het geselecteerde adres controleren of er tenminste één werkende rookmelder in huis is. Als dit zo is, dan maakt de bewoner kans op 250 gratis staatsloten.

De inwoners van de gemeente Tholen maken dus zaterdag dubbel kans op een bezoek van de brandweer. De brandweer in Zeeland hoopt samen met de Stichting Nationale Brandpreventieweek duidelijk te hebben gemaakt dat rookmelders levens kunnen redden.

Vorig jaar werd Brandweer Zeeland door de Stichting genomineerd voor de Gouden Rookmelder, een landelijke prijs voor de beste rookmeldercampagne. Zeeland was toen genomineerd vanwege haar succesvolle regionale aanpak.