Anonieme tips 'M' leiden tot 14 arrestaties

Toegevoegd: 10-02-2009, 07.47 uur
MIDDELBURG - De Stichting Meld Misdaad Anoniem kreeg in 2008 222 meldingen voor de regio Zeeland. Dankzij de tips konden 7 zaken worden opgelost en 14 verdachten worden aangehouden.

Ongeveer 96 procent van de meldingen die bij 'M' binnenkwamen was bruikbaar, aldus de stichting. Van deze meldingen werd in totaal 61 procent in onderzoek genomen. Dat leidde tot de arrestaties, maar ook tot het in beslag nemen van 111 kg explosief materiaal en 924 hennepplanten.

De meeste tips die bij de lijn binnenkwamen gingen over hennep-kwekerijen: 86. Verder werd er 44 keer getipt over harddrugs, werd 13 keer melding gemaakt van vuurwapenbezit en ging het 13 keer over softdrugs. Ook werd 9 keer getipt over gestolen goederen.

Ten op zichte van 2007 is het aantal Zeeuwse tips bij 'M' overigens nauwelijks gestegen. Toen kwamen 219 tips minder, drie tips minder dan in 2008 dus. Landelijk gezien werd er in het afgelopen jaar minder vaak gebeld dan in 2007, wel zaten er meer bruikbare meldingen bij: 80 procent.

Ano (13-2-2009 om 11:26)
@jc! - hij hoeft maar 1 tasje van een bejaard dametje te stelen en hij heeft dat bedrag aan schade al gemaakt! en dan heb ik het over de schade die niet in geld valt uit te drukken!
Jc (12-2-2009 om 16:58)
Tuurlijk de m lijn heeft ook goede kanten maar ook heel veel slechte kanten! eengeditineerde kost tussen de 185 en 475 euro perdag! zoveel schade maakt iemand niet snel perdag! dus als je als belasting betaler voortaan eerst even nadenkt voordat je beld! (lichte vergrijpen)
Ano (12-2-2009 om 11:15)
@jc! - Ik betaal liever belasting voor iemand die in de bak zit en daar geen kwaad kan doen als dat ik voor de schade moet betalen die die persoon aanricht als hij vrij rondloopt! En nou jij weer!
Martin (10-2-2009 om 19:43)
@Claudia Wat spreek jij jezelf tegen. Als je naar de politie stapt klik je toch ook. In jouw ogen dan. Want de verkrachter van mijn dochter mag best via een anonieme melding worden gepakt. Hoef ik hem niets aan te doen en ik krijg de kans niet. Maar zou wel blij zijn als ie achter de tralies zat.
Jc (10-2-2009 om 19:16)
Belatsingbetaler is dit de slimste opmerking die je kunt bedenken? je bent precies zo iemand waar ik over heb! je gaat alleen maar meer belasting betalen als er veel mensen in de gevangenis zitten dus verander je naam slimmerik!
Claudia (10-2-2009 om 17:27)
Daarnaast denk ik dat kliklijnen veel gebruikt worden door mensen die een ander gewoon een hak willen zetten: dit gebeurd meer dan je denkt, helaas, met alle gevolgen van dien.. deze tekst is gestolen (oeps nu verraad ik mezelf) maar niet minder waar