Reeks brandstichtingen in Goes

Toegevoegd: 04-06-2010, 09.16 uur
Bij aankomst van de brandweer was sprake van een ware vuurzee.
© Foto: René Proos
Door: Roland de Jong & René Proos
GOES - In Goes heeft de brandweer vannacht de handen vol gehad aan een reeks branden. Vermoedelijk zijn de (meeste) branden aangestoken.

De eerste brandmelding kwam rond 03.30 uur binnen vanuit de Nassaulaan. Het ging om een flinke brand in een fietsenstalling met overkapping bij de Koningskerk. Bij aankomst bleek een luifel aan de buitenzijde van het pand volledig in brand te staan. Direct werden twee stralen hoge druk ingezet om uitbreiding van het vuur naar de praktijk zelf te voorkomen.

De overkapping van de fietsenstalling is volledig uitgebrand en de naastgelegen tandartspraktijk Gerritsen heeft rookschade opgelopen. Een coördinator van de stichting Salvage werd ingeschakeld om verzekeringsaangelegenheden in gang te zetten. De brandweer had het vuur na ongeveer een half uur onder controle.

Terwijl de eerste bluswagen naar de Nassaulaan reed, zagen de manschappen een brommer in brand bij Verzorgingshuis Randhof aan de 's-Heer Elsdorpweg. Daarop is via de eerste bluswagen een tweede tankautospuit opgeroepen om dit brandje te blussen. Deze brand was snel onder controle.

De bluswagen was net terug op de kazerne toen de volgende melding kwam van twee brandende containers aan de achterzijde van het pand van SMWO aan de 's-Heer Elsdorpweg. Deze brand was met twee stralen hoge druk na vijftien minuten onder controle.

De brandweerwagen ging weer terug richting de kazerne, maar kon al snel weer doorrijden richting de Evertsenstraat in Goes-West voor een nablussing bij een basisschool. Ter plekke had een heg in brand gestaan en deze smeulde nog wat na. Toen de brand definitief was geblust kon men eindelijk terug naar de kazerne.

De andere tankautospuit en de eveneens daar ingezette ladderwagen waren in de tussentijd nog druk bezig met het nablussen in de Nassaulaan. Rond 05.30 uur konden ook deze eenheden weer terug richting de post.

De politie heeft vanochtend laten weten dat zij de brandjes vooralsnog als losse meldingen heeft staan en dat niet duidelijk of de zaken eventueel met elkaar in verband staan. Over eventuele zoekacties naar de dader(s) is niets bekend.