Hulp nodig tijdens de jaarwisseling? Wie bel je wanneer?

Toegevoegd: 31-12-2023, 08.00 uur
Wie bel je wanneer? Dit overzicht helpt je op weg.
© Foto: Veiligheidsregio Zeeland

MIDDELBURG - De jaarwisseling zou natuurlijk een feestelijke gebeurtenis moeten zijn. Helaas zijn er elk jaar tal van incidenten en bestaat dus de kans dat je de hulpdiensten nodig hebt. Maar wie bel je in welke situatie? De Veiligheidsregio Zeeland geeft uitleg en deelt een handige overzichtskaart.

Uiteraard staan de medewerkers van de meldkamer, de politie, de brandweer/veiligheidsregio en de ambulancezorg paraat tijdens de jaarwisseling 2023-2024. Mocht er wat misgaan, dan hoeft echter niet altijd het alarmnummer 112 gebeld te worden, zo legt de Veiligheidsregio uit op haar website.

"Voorgaande jaarwisselingen gingen veel meldingen bij de meldkamer over kleine brandjes op straat of andere zaken die weliswaar overlast kunnen geven, maar geen acuut (levens)gevaar, schade of letsel opleveren. De verschillende soorten meldingen zijn in een overzicht in beeld gebracht. Hiermee bieden de gezamenlijke hulpdiensten duidelijkheid over wie je in welke situatie belt", zo legt de Veiligheidsregio uit.

Belangrijk om te onthouden is dat 112 alleen gebeld dient te worden als sprake is van acuut (levens)gevaar, bijvoorbeeld bij brand. Kleinere branden waarbij sprake is van een vrije omgeving kunnen doorgegeven worden via het in 2020 geïntroduceerde telefoonnummer 0900-0904 (geen spoed, wel brandweer).

"Op het moment dat je overlast van illegaal vuurwerk ervaart en de daders zijn bekend, bel dan het geen spoed wel politie nummer: 0900-8844. Indien de overlast langer geleden plaatsvond en/of de daders zijn niet bekend, meld de overlast dan bij je gemeente", zo besluit de Veiligheidsregio.

Een overzicht van alle P2000-brandweeralarmeringen tijdens de jaarwisseling vind je op P2000Zeeland.nl.

Kees (31-12-2023 om 13:07)
Ik wens allen die vannacht moeten werken in de hulpverlening veel sterkte toe. Of je nu politie, BOA, brandweer, ambulance of medewerker van de HAP bent, veel sterkte toe en hoop voor jullie ook een rustige nacht.
R (31-12-2023 om 12:56)
Ik had verleden jaar een tak van de straat gehaald inclusief vuurwerkresten terwijl ik zelf niets afsteekt. Deze in mijn grijze bak gedaan. Werd door de gemeente Vlissingen niet leeggehaald omdat dit niet tot het restafval behoorde. Zat een stikker op mijn bak. Nu laat ik het dus gewoon liggen.
M@rk (31-12-2023 om 10:02)
Triest dat men de openbare ruimte en/of eigendommen van mensen sloopt maar ook triest dat er zo'n flyer nodig is. Je verzuipt tegenwoordig in allerlei telefoonnummers e.d. waar je iets kan melden. Aan de andere kant is tegenwoordig de zelfredzaamheid van mensen ook totaal verdwenen. Even een paar emmers water over een klein brandje op straat gooien zit er niet meer in. Ligt er een tak op straat dan wordt de Gemeente gebeld terwijl het sneller was geweest om zelf even de tak van de straat te trekken.