Nieuw politiebureau volgende week in gebruik

Toegevoegd: 22-05-2024, 16.48 uur

MIDDELBURG - Nog een week en dan nemen de eerste politiemedewerkers definitief hun intrek in het nieuwe politiebureau aan de Althoornweg in Middelburg. Het publiek is vanaf 3 juni welkom, de pers kreeg vandaag al een rondleiding.

Het nieuwe complex bij het ZEP (Mortiere) biedt plaats aan in totaal 400 FTE's. Er zijn 360 werkplekken, niet alleen voor de agenten van het basisteam Walcheren maar ook voor medewerkers van het ‘district’ zoals de recherche en de Forensische Opsporing. Verder worden onder meer politiestudenten gehuisvest.

De opening van het nieuwe politiegebouw heeft al een tijdje op zich laten wachten. Al in de zomer van 2017 werd voor het eerst kenbaar gemaakt dat in de Mortiere een nieuw politiebureau zou worden neergezet. De plannen moesten vervolgens echter enige tijd in de ijskast worden gezet. Pas in de zomer van 2019 kon de bouwgrond definitief worden aangekocht.

Aanvankelijk was het plan om het nieuwe gebouw rond de jaarwisseling 2022-2023 op te leveren. Vanwege de covidpandemie en de oorlog in Oekraïne vertraagde de levering van bouwmaterialen. Bovendien ontstond krapte op de arbeidsmarkt en daarom werd de geplande opleverdatum niet gehaald. Rekening werd gehouden met het eerste kwartaal van 2024, dat is dus juni geworden.

Volgens districtschef Joost Manusama is de politie erg blij met het nieuwe gebouw. "De oude panden hadden veel aandacht nodig. Door te kiezen voor nieuwbouw hebben we een duurzaam gebouw dat is gericht op de toekomst. Als politie moeten we het samen doen. Die gedachte komt terug in het gebouw. Je komt elkaar gemakkelijk tegen en de lijntjes zijn dus kort."

Nieuw in het gebouw aan de Althoornweg is dat het publiek zal worden ontvangen door gastheren en -vrouwen. Deze vrijwilligers zullen, net als bijvoorbeeld in ziekenhuizen, bezoekers ontvangen en de weg wijzen. Door de inzet van vrijwilligers worden reguliere politiemedewerkers ontlast, zo is de gedachte. Vanaf maandag 3 juni zullen in het bureau aangiftes worden opgenomen. Hiervoor dient overigens wel net als nu een afspraak gemaakt te worden via 0900-8844.

Zie ook:

Een Zeeuw (22-5-2024 om 21:54)
Wat maakt het uit wat het gekost heeft, @mijnmening de vraag is wat het gaat opleveren voor de burger meer werkgelegenheid, waakzame èn dienbare agenten op straat wat meer veiligheid geeft
henky (22-5-2024 om 19:34)
Was dit nu echt nodig zo groot, wat was er met het oude politie bureau want er zijn weinig dames en heren aanwezig als je ze nodig heeft
Mijn mening (22-5-2024 om 18:01)
Wat heeft het uiteindelijk gekost?