Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
1 file van totaal 6 km

WZE gaat fietsweg Krabbendijke weer aanpassen

Toegevoegd: 11-12-2008, 15.51 uur
Door: Roland de Jong
KRABBENDIJKE - Het Waterschap Zeeuwse Eilanden (WZE) gaat in de tweede helft van 2009 de Westelijke Parallelweg, een zogeheten fietsweg, voor de tweede keer binnen een paar jaar flink op de schop nemen.


In 2006 werd de weg omgetoverd tot een fietsweg: een weg met een verhoging in het midden waar een maximumsnelheid geldt van 60 kilometer per uur. Een weg die het voor fietser veiliger zou moeten maken om zich te verplaatsen.

Begin vorig jaar bleek echter dat de aanpassingen niet het gewenste effect hadden. Over de weg bij Krabbendijke rijden dagelijks gemiddeld 800 voertuigen en 600 fietsers. Volgens het waterschap is dit een slechte verhouding.

“Een goede verhouding voor een fietsweg blijkt twee fietsers tegen één auto te zijn”. De weg scoort volgens het schap echter niet alleen slecht vanwege de verkeerde verhouding tussen de typen weggebruikers. Ook het feit dat het gaat om een druk bereden route van lijnbussen zorgt ervoor dat de fietsers toch nog steeds regelmatig in gevaarlijke situaties terecht komen. 
 
Na overleg met de gemeente Reimerswaal, het Calvijn College en de politie heeft WEZE daarom besloten een apart fietspad aan te leggen. Het werk staat voor de tweede helft van 2009 gepland. De plannen zullen echter woensdag 17 december worden toegelicht aan belangstellenden. Zij kunnen die avond rond 19.30 uur terecht in Dorpshuis de Meiboom, Kerkpolder 30 in Krabbendijke. De avond duurt tot ongeveer 21.00 uur.

Tijdens de informatieavond zal een beleidsmedewerker wegbeheer van het waterschap vertellen over de manier waarop het fietspad wordt aangelegd. De gemeente vertelt over de ‘Zone-30’. Ook is er gelegenheid tot het geven van reacties.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Tange (11-12-2008 om 16:52)
Simpel doen: wegen en aparte fietspaden.Geen moeilijke constructies, is bij velen onbekend en rechtsgeldigheid is discutabel. Dat geldt ook voor "slimme 'halve rotondes, onzin. Maak standaard rotondes die voor iedereen duidelijk zijn. Denk in standaardoplossingen, duidelijk en veel goedkoper.
Luc (11-12-2008 om 16:28)
En DAT wisten ze 2 jaar geleden nog niet.
Cookie-instellingen beheren