Brandweerwedstrijden in Kerkwerve

Toegevoegd: 30-03-2014, 11.33 uur - Update: 30-03-2014, 14.11 uur
De winnende ploeg uit Sint Philipsland.
© Foto: Daan Kempeneers
Door: Daan Kempeneers, Roland de Jong en Rens Marijs

KERKWERVE - De brandweer van Sint Philipsland heeft zaterdag de 1e plaats behaald bij brandweerwedstrijden in Kerkwerve in de klasse 'TAS HD'. Bij de klasse 112 werd Heinkenszand eerste.

De ploegen op de 'TAS HD'-baan kregen een scenario rond een brandmelding in een loods van waterschap Scheldestromen voorgeschoteld. De brandweer kwam ter plaatse en voerde een verkenning uit. Er bleek op de begane grond een brand te woeden die doorgeslagen was naar de bovenverdieping. In het pand waren nog twee personen aanwezig die gewond raakten, deze moesten worden 'behandeld' door de ambulancedienst.

Volgens het scenario op de 112-baan was bij een bedrijfsongeval een persoon bekneld geraakt tussen een boomstam en een graafmachine. Bovenop de machine lag een vat welke vloeistof lekte. Een complexe inzet, want bij het bevrijden van het slachtoffer bestond het gevaar dat de boom zou verschuiven en het slachtoffer dus geplet werd tussen de boom en de graafmachine. Taak aan de brandweerploegen om het slachtoffer zo snel en veilig mogelijk te bevrijden.

Op de 'TAS HD'-baan werd de ploeg van Borsele tweede. Derde werd een ploeg uit Goes. Bij de klasse 112 was de tweede plaats voor Tholen. Derde werd hier de ploeg Koegors van de brandweer Terneuzen.