Strafblad voor asociaal rijgedrag

Toegevoegd: 09-01-2015, 10.33 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG -  Wegpiraten moeten extra gaan oppassen, want 23 zogeheten 'hufterovertredingen' in het verkeer worden sinds 1 januari zwaarder bestraft.

Bij zo'n overtreding krijgt de dader voortaan niet alleen een boete maar ook een strafblad. Een aantekening van zo'n overtreding blijft vijf jaar staan. Met een strafblad wordt het bovendien een stuk lastiger om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te krijgen. Voor steeds meer banen maar ook veel vrijwilligerswerk is een dergelijke verklaring noodzakelijk.

Met de maatregel wil minister Opstelten veelplegers van dit soort feiten uit de anonimiteit halen. De wegpiraat komt niet meer weg met een anonieme boete. Bij elke geregistreerde overtreding komt hij in beeld bij Justitie. Bij herhaalde overtreding kan Justitie zwaardere straffen opleggen. Daarbij worden ook overtredingen meegenomen die al onder het strafrecht vielen, zoals rijden onder invloed.

De tien belangrijkste 'hufterovertredingen':
- Niet opvolgen van een stopteken van de politie
- Niet opvolgen van een aanwijzing van een agent of andere opsporingsambtenaar
- Geen voorrang geven aan een voetganger of gehandicaptenvoertuig (scootmobiel) die op een zebrapad oversteekt of dat wil doen
- Inhalen vlak voor een zebrapad
- Een voertuig dat links staat voorgesorteerd links inhalen
- Geen voorrang geven aan een blinde of lichamelijk gehandicapte
- De vluchtstrook gebruiken zonder dat sprake is van een noodgeval
- Over een wegvak rijden waarboven een rood kruis brandt, bijvoorbeeld een spitsstrook
- Keren, achteruitrijden of stilstaan op een autoweg of snelweg
- Rijden op snelweg met voertuig dat niet harder kan dan 60 km/u of - in geval van autoweg – 50 km/u.

Arie (9-1-2015 om 13:37)
Wat ze er aan toe mogen voegen, 70 rijden waar je 80 mag en 80 rijden waar je 100 mag. En uiteraard ook 230 rijden waar je 50 mag.
Edwin (9-1-2015 om 13:13)
Dan mogen ze de zebrapaden wel eerst eens goed gaan verlichten zodat je ook kan zien dat er iemand staat. Bovendien "een voetganger die wil gaan oversteken" moet dat dan ook bij het zebrapad doen en niet al enkele meters ervoor de weg opgaan en schuin naar het zebrapad lopen om nog "even vlug" voor die auto over te kunnen steken.
Michelle (9-1-2015 om 11:59)
En wie gaat dit allemaal controleren???
Alex (9-1-2015 om 11:59)
Ja hoor, alle problemen in NL zijn opgelost en nu gaan we de puntjes op de "i" zetten...... Hoezo stelt de overheid verkeerde prioriteiten..... In verhouding krijg je minder straf als je met je volle verstand een winkeloverval pleegt.
jan (9-1-2015 om 11:06)
mogen wij dit ook bij agenten doen ? verleden week aangehouden meneer u had geen gordel om (dus wel) en meneer u reedt te hard ( dus niet ) u krijgt voor beide een waarschuwing ( vindt u mij niet aardig) oh ja en u krijgt een proces verbaal voor uw trekhaak die zit voor uw kenteken plaat , terecht .maar voor de waarschuwingen beide onterecht is ook huftergedrag