Mariniers onderscheiden voor hulp op A58

Toegevoegd: 04-03-2015, 14.16 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Twaalf militairen hebben vandaag het nieuwe Erekoord van de Koninklijke Marine uit handen van Commandant Zeestrijdkrachten, luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk ontvangen. Het Erekoord van de Koninklijke Marine is een bijzondere onderscheiding voor het redden van mensenlevens buiten hun werk. Dit loopt uiteen van het redden van drenkelingen tot het reanimeren van verkeersslachtoffers.

Gedecoreerd worden vier militairen van de vloot en acht van het Korps Mariniers. Zij kwamen mensen te hulp in acute noodsituaties bijvoorbeeld tijdens de mist ongevallen op de A58. Het optreden van deze militairen had niet direct te maken met hun werk en is daarom van bijzondere betekenis.

De nieuwe onderscheiding kan worden toegekend aan militairen en burgers in actieve dienst bij de Koninklijke Marine. Het erekoord is bedoeld voor degene die op zeer bijzondere wijze, buiten gevechtsomstandigheden, loffelijk en levensreddend handelt. Dit past bij het opvallende karakter van het optreden buiten het ‘normale werk’ van de betrokken militairen.

nickey (4-3-2015 om 18:04)
ik vind dit triest met eer strijken terwijl wij niks anders dan ellende gehad hebben.Nu nog steeds,Daardoor ben ik mijn werk kwijt.
nickey (4-3-2015 om 18:00)
zoals an al schreef het is gewoon je plicht.Daarbij waren er meer die hielpen.Nee de gewone burger hoort niets.
Anno (4-3-2015 om 17:56)
Dit vind ik echt belachelijk!!!! Dan kunnen alle andere burgers ook wel een onderscheiding krijgen voor hun hulp!!! Het is toch normaal dat je help en niet meer dan je plicht. Echt te belachelijk voor woorden.
Wim (4-3-2015 om 17:32)
Volgens mij niet meer dan normaal dat je andere mensen helpt in nood. En al die andere burgers dan die ook hulp hebben verleend? Waarom krijgen die dan geen onderscheiding?
Jen (4-3-2015 om 17:06)
ik vind dit ronduit belachelijk en niet meer dan je plicht dat je mensen helpt in nood,en ik denk dat er veel meer mensen geholpen hebben en daar hoef je niet voor beloond te worden
an (4-3-2015 om 15:53)
Ik dacht het gewoon een burgerplicht is om iemand te helpen in nood. Krijgen alle andere ``gewone´` mensen die bijv. op de A58 geholpen hebben ook een hoge (eigenlijk hogere) onderscheiding, want als militair ben je 24 uur in (oproepbare) dienst