Schouwen-Duiveland zoekt naar bezuinigingen op brandweer

Toegevoegd: 24-05-2006, 11.41 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
ZIERIKZEE - Om het aantal brandweerlieden dat bij een alarmering uitrukt te beperken, wordt de blusgroep Zierikzee in twee groepen opgesplitst. Het is één van de maatregelen waarmee de gemeente Schouwen- Duiveland op de brandweer wil besparen. De grenzen van de bezuiniging zijn daarmee bereikt. Het blijkt onmogelijk de door de gemeenteraad gewenste structurele bezuiniging van 50.000 euro te halen. Door minder (vrijwillig) personeel per uitruk op te trommelen, kan er - per direct - jaarlijks 8000 euro worden bespaard. Door daarnaast de vervangingstermijn van blusvoertuigen met twee jaar tot in totaal zeventien jaar op te rekken, kan er - vanaf 2011 - een maximale besparing van bijna 26.500 euro worden gerealiseerd. Nog eens 3500 euro kan van de brandweerbegroting worden afgevoerd als de eilandelijke bindingsavond geschrapt wordt. Daarmee wordt in totaal 38.000 euro bezuinigd.

Dat is 12.000 euro minder dan een in december met algemene stemmen aangenomen amendement van de fracties VVD, LSD, Alert! en CU om structureel voor 50.000 euro in de brandweerbegroting te snijden. Met dat voorstel kwam de politiek op de proppen als alternatief voor het door burgemeester en wethouders ingebrachte voorstel om de brandweerpost Kerkwerve te sluiten. Daarmee zou volgens onderzoek een besparing van 65.000 euro kunnen worden bereikt.

Dat plan viel echter niet in goede aarde bij onder anderen brandweerlieden, ondernemers, dorpsraad en onderwijs. Om met een alternatief te komen, zijn vele mogelijkheden en onmogelijkheden onder de loep genomen, schetst burgemeester J. Asselbergs.

Jeugdbrandweer
Wat het college betreft wordt het mes vooralsnog niet in de jeugdbrandweer (kostenpost van 11.000 euro) gezet. De drie jeugdbrandweerploegen op Schouwen-Duiveland zorgen voor een jaarlijkse doorstroom van twee tot drie jeugdleden. De jeugdbrandweer heeft bovendien ook sociaal en maatschappelijk een belangrijke functie.

Ook het schrappen van de vaardigheidstoetsen ofwel brandweerwedstrijden (8000 euro) vinden burgemeester en wethouders een slecht idee. De wedstrijden dragen bij aan het kwaliteitsniveau van de brandweer, omdat er onder realistische omstandigheden wordt geoefend. Daarnaast dragen ze bij aan het onderhouden van contacten met andere brandweerkorpsen en daarmee het opdoen van nieuwe inzichten en kennis.

Oud papier
In het streven maximaal te bezuinigen, is ook gekeken naar de kosten die gemoeid zijn met het uitrukken voor branden als gevolg van vandalisme en brandstichting onderzocht. In 2005 moest de brandweer dertig keer in actie komen voor containerbranden (oud papier) bij de Aldi in Zierikzee en de Albert Heijn in Bruinisse. Daar hangt een prijskaartje van minstens 10.000 euro aan. Weghalen van de containers is echter geen oplossing: dat scheelt de brandweer weliswaar geld, maar de afdeling reiniging wordt geconfronteerd met extra kosten. Tot slot is een lange lijst voorstellen die door de vrijwilligers zelf te berde zijn gebracht, bestudeerd. Daar is echter alleen het schrappen van de bindingsavond als haalbaar uit naar voren gekomen. De overige voorstellen vielen af omdat de gemeente in de knoop kwam met haar wettelijke taken of omdat er geen sprake was van een structurele besparing.