Opvolger voor politieles scholen

Toegevoegd: 23-05-2006, 01.34 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
TERNEUZEN - Het Zeeuws-Vlaamse preventiebureau 4U heeft een opvolger ontwikkeld voor het geroemde schooladoptieplan. 4U hoopt in de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten tegemoet te komen aan de schreeuw van leerkrachten en gemeenteraadsleden om herinvoering van het voorlichtingsplan voor scholieren.

Landelijk beleid noopte de Zeeuws-Vlaamse politie begin dit jaar te stoppen met het lesgeven op scholen, tot teleurstelling van veel onderwijsinstellingen en Zeeuws-Vlaamse raadsleden.

Doel van het politieproject was positief gedrag onder kinderen van de groepen 7 en 8 te bevorderen en hun vertrouwen in de politie te versterken.

Het preventiebureau 4U (een vervolg op het preventiewerk van het voormalige Bureau Halt in Zeeuws-Vlaanderen) borduurt deels voort op de politielessen, al moet het bureau het stellen zonder de hulp van het politiekorps. ,,Het landelijk beleid op politiegebied bepaalt dat zij zich meer moeten richten op boeven vangen in plaats van voor de klas te staan. Da’s jammer voor de scholen, want het was een ontzettend goed plan’’, zegt 4U-coördinator R. Dekker.

,,Gokken, alcohol, roken, drugs? eigenlijk kwam alles wel aan bod. Het was voor ons dus zaak om de inhoud van het plan overeind te houden, maar wel in een andere vorm te gieten.’’

Met speciale lesmenu’s voor basisscholen, voortgezet onderwijs en bijzonder onderwijs hoopt Dekker de honger naar preventie te stillen. Dat doet 4U samen met een aantal andere instellingen, die hun visies ook graag voor de klas etaleren. ,,Denk bijvoorbeeld aan verkeerslessen van 3VO en voorlichting door het Anti Discriminatie Bureau. Vroeger belden al die instellingen zelf naar de scholen. Die werden daar op een gegeven moment hoorndol van. Na honderd telefoontjes van tal van organisaties dachten ze: ja daag, het is wel genoeg zo. Daarom presenteren we nu samen één menu voor het volgende schooljaar, waaruit de scholen zelf kunnen kiezen. Elk onderwerp heeft een nummertje, net als op de kaart van een Chinees afhaalrestaurant. Het menu is dus klantgericht en biedt keuze uit dertig verschillende lessen’’, aldus Dekker.

Het menu heeft tien ‘preventiegerechten’, die handelen over verkeersveiligheid, discriminatie, alcohol-, roken- en drugspreventie, vandalisme en openbaar vervoer.

Leerlingen
Opvallend is dat er toch ook nog een mogelijkheid is om een politieagent voor de klas te krijgen.

Dekker: ,,Het gaat hierbij om leerling-agenten van het Regionaal Opleidingen Centrum in Middelburg. Die mogen de straat nog niet op, maar moeten tijdens een stage wel al contact zoeken met publiek. Dat kan dus met leerlingen. Iets soortgelijks zou ook met hulp van oud-politiemensen kunnen, maar daarover zijn wij nog in onderhandeling.’’

Alle basisscholen in Zeeuws-Vlaanderen kunnen tot 31 mei aangeven wat zij hun leerlingen volgend schooljaar op preventiegebied willen voorschotelen. De programma’s voor het voortgezet en bijzonder onderwijs zijn nog in ontwikkeling.