Jeugdbrandweer Veere door naar halve finale

Toegevoegd: 15-04-2007, 13.32 uur
Door: Manfred Berrevoets

LELYSTAD – Zaterdag vonden er jeugdbrandweerwedstrijden plaats in Lelystad waaraan ook enkele Zeeuwse ploegen meededen.

Junioren
De junioren van de jeugdbrandweer Veere speelden een LD-wedstrijd en de aspiranten speelden een HD-wedstrijd. Rond twee uur begonnen de junioren met hun opdracht welke via de portofoon werd doorgegeven. Nummer drie en vier bouwden de waterwinning op en nummer één en twee gingen opzoek naar de brand. Aan de eigenaar van het pand werd de nodige informatie gevraagd en vervolgens werd er een aanval met twee stralen naar binnen ingezet. De brand woedde in een hokje dat zich binnen in een loods bevond en was snel onder controle.

Aspiranten
De aspiranten begonnen rond drie uur met en vliegende start richting het object. Toen ze ter plaatse waren was de eigenaar al aanwezig en kreeg de bevelvoerder de benodigde informatie, die vervolgens het voertuig een plaats gaf en de verdere inzet bepaalde. Nummer drie en vier werden ingezet om de waterwinning op te bouwen en één en twee gingen meer op verkenning. Vervolgens werd er één straal hoge druk ingezet welke later gevolgd werd door een tweede straal. De brand was snel geblust en de woning werd geventileerd.

Uitslag
Van de junioren gaan de eerste drie ploegen gaan door naar de halve finale. Hogezand-Sappemeer behaalde de eerste plaats, de jeugdbrandweer van Veere werd vierde. Van de aspiranten gaan de eerste vijf ploegen door naar de halve finale. Westerschouwen behaalde de eerste plaats, Denekamp de tweede plaats, Veere de derde plaats en Goes-Borsele de vierde plaats.

De jeugdbrandweer van Veere is tevreden met dit resultaat. “We hebben weer laten zien dat we gewoon bij de top van de jeugdbrandweer Nederland horen” aldus Jasper Wilderom van de jeugdbrandweer Veere.