'Veiligheid zwembaden erg slecht'

Toegevoegd: 16-09-2009, 11.22 uur
'Veiligheid zwembaden erg slecht'
MIDDELBURG - Het schort behoorlijk aan de veiligheid bij de Zeeuwse zwembaden. Dat blijkt uit een onderzoek van het ANWB-blad Kampioen.

Het team van het magazine nam de zwembaden Scheldorado in Terneuzen, De Parel in Domburg en De Roompot in Kamperland onder de loep. Volgens het blad was de situatie in Terneuzen het ernstigst. Het zwembad kreeg voor de veiligheid een 3. Volgens de ANWB hield er bij aanvang van de controle niemand toezicht op de baden, zelfs niet tijdens het golven. Later werd er wel meer toezicht gehouden, maar kon de toezichthouder niet het gehele bad overzien.

“Op een vaste toezichtpositie bij het recreatiebad was bovendien niemand aanwezig. Daardoor was er geen toezicht op het gedeelte links naar het buitenbad en bij het buitenbad zelf. Dit werd evenmin ondervangen door regelmatig langs te lopen. Er werd geen akoestische waarschuwing gegeven voordat het golven begon, waardoor bezoekers niet de kans kregen om zich vooraf naar een ondieper gedeelte te begeven. Tenslotte was er veel roestvorming zichtbaar onderaan de pilaren en de trap van de glijbaan.” De ANWB heeft ook om een reactie gevraagd van het bad. “Het zwembad is het niet eens met de bevindeingen, met name wat betreft het toezicht. Het rapport wordt intern besproken om een nog beter product te kunnen bieden”, aldus een woordvoerder van de ANWB.

Ook De Parel en De Roompot scoorden slecht. Zij kregen respectievelijk een 4 en een 5. In De Parel was vaak maar één toezichthouder aanwezig en was er geen controle op het buitenbad. Verder werd er niet rondgelopen en werd er volgens de ANWB niet vaak genoeg gerouleerd. “De roulatietijd van ongeveer 60 minuten was veel te lang, waardoor de aandacht snel verslapte en de toezichthouder een ongeïnteresseerde en niet alerte indruk maakte. Bovendien was de vloer erg glad en ontbraken de diepte-aanduidingen van de whirlpools.”

Bij De Roompot was de situatie ook niet om over naar huis te schrijven. “Er werden andere taken gedaan tijdens het toezicht houden, zoals bladeren en schrijven in mappen. Dit kwam het toezicht niet ten goede. Verder was het toezicht op het buitenbad onvoldoende. De aanwezige monitor werd amper bekeken en maar een enkeling keek zo af en toe eens naar buiten. Daarnaast werd te weinig rondgelopen en in de baden gekeken. Er waren echter ook goede momenten, zoals tijdens het golven.”

De zwembaden in Domburg en Kamperland hebben niet gereageerd op het onderzoek.

Cindy (16-9-2009 om 18:40)
Scheldorado is inderdaad weinig toezicht. Ook is het er niet echt hygienisch. Jammer dat er daar niets over geschreven is ,Ook jammer dat sportpunt Goes niet is gecontroleerd. Zeker een aanrader! Goede hygienne,prima en zeker voldoende toezicht en de vloer wordt regelmatig gedweild met zo'n machine
Zwemmer (16-9-2009 om 16:08)
Gemeentelijk zwembad? Neem dat van Hulst eens onder de loep! Toezicht, ONVOLDOENDE, ONBEKWAAM en veel te jong, temperatuur binnen, belachelijk laag, de kinderen staan te sjaken op hun benen. Niet erg behaaglijk dus, bezuiniging zal hier overgaan in sluiting als je het mij vraagt!
Hawa (16-9-2009 om 15:16)
Wij zijn in de parel geweest en ik vond het toezicht ook erg slecht. Buiten was er niemand en binnen waren er maar een paar. Ik ben in de glijbaan lelijk met mijn hoofd tegen de zijkant aan gekomen vlak voordat ik eruit kwam en niemand die het zag. Mijn dochter schrok zich rot want die zag het wel.
Ronny (16-9-2009 om 14:48)
Probeer het is bij vrijwillige inzet ,zijn misschien meer mensen die hun vrijwillige hulp willen aanbieden ,zo zou de veiligheid weer terug kunnen keren in zwembaden .
Chupachup (16-9-2009 om 14:19)
Jammer dat er niks vermeld staat over de waterkwaliteit, want als je uit schelderado komt heb je standaard de eerste 2 uur last van je ogen.
Zwembad (16-9-2009 om 13:48)
Dat zijn 3 zwembaden. Volgens mij zijn er toch veel meer zwembaden in zeeland. Uit de titel lijkt het nu net of ze allemaal ERG slecht zijn.