KNRM Breskens druk met vastgelopen jachtjes

Toegevoegd: 05-10-2009, 11.39 uur
KNRM Breskens druk met vastgelopen jachtjes
BRESKENS - De redders van het KNRM-station Breskens zijn de afgelopen dagen meerdere keren ingezet voor bootjes in problemen.

Vrijdag werd de reddingsboot Zeemanshoop rond 17.40 uur opgeroepen voor een jacht dat bij afgaand water aan de grond was gelopen. Toen de reddingsboot uit wilde varen werd via de marifoon contact gezocht met de opvarenden van het bootje, de Lazy Sunday. Het bootje lag al helemaal droog op de Hooge Platen en daarom werd geadviseerd een anker uit te gooien en te wachten op hoog water.

Net terug van deze actie kreeg de kustwacht van het zeiljacht Orbit Flyer de melding dat ook dit vaartuig was vast komen te zitten tijdens het afgaande tij. Rond 22.10 uur kreeg de reddingsboot de melding om toch maar richting het laatste zeiljacht te gaan om te kijken of het jacht inderdaad weer op eigen kracht vrij kon komen. Toen de KNRM bijna ter plekke was kwam de melding dat het jachtje al los was. Het andere jachtje bleek nog zeker een uur nodig te hebben om ook los te komen.

Zaterdag rond middernacht werd er uitgevaren om de Lazy Sunday toch te hulp te schieten. Het jachtje bleek schade aan de schroef te hebben en kon daarom zelf niet meer varen. Ter plaatse is een sleepverbinding gemaakt en het jachtje is naar de Poseidonsteiger in de buitenhaven van Vlissingen gebracht. Rond 02.30 uur lagen de redders weer in hun bed.

De volgende dag konden de KNRM'ers echter weer vroeg op. Rond 08.00 uur moest de KNRM gereed staan voor de start van de Antwerprace. De KNRM moest tijdens de wedstrijd de zeilschepen Il-Corvo en Bora te hulp schieten. De bootjes waren vastgelopen en het lukte niet om zelf los te komen en daarom heeft de reddingmaatschappij ze los getrokken.

John (9-10-2009 om 16:46)
Maar, toen de KNRM daar arriveerde was er geen berger tezien!! En de Zeemanshoop heeft een diepgang van ong 1,05 meter en de sleepboten wel iets meer denk ik. Dus ook al zou er een sleeper zijn, zouden ze nog steeds niks kunnen doen!!!!!!! Mvg
R.Dieleman (9-10-2009 om 11:20)
Als er al een berger bij is en er zijn geen mensenlevens mee gemoeid kunnen ze alles overlaten aan de berger en hoeven ze later niet terug te komen om alsnog een jachtje vlot te trekken, want dan is het wel broodroof.
John (7-10-2009 om 18:40)
Dit is gewis geen "broodroof"!!!!!!! Deze mensen waarschuwen het Kustwacht Centrum en van daaruit worden de bemanningsleden geallarmeerd!!!!! Ps. De Zeemanshoop vaart wel iets harder als die sleepboten, en kan vantevoren niet worden gezien of er slachtoffers zijn of niet!!!!!!! Donateur
Mark (6-10-2009 om 19:13)
Ik sluit me bij Paul aan!
Donateur KNRM (6-10-2009 om 18:17)
Hopelijk worden er nog vele mensen donateur van de KNRM. Deze organisatie heeft ook te lijden onder de finaciële crisis!!!!!!!!!!
Jordi (6-10-2009 om 16:48)
Wederom "broodroof" op de Westerschelde.