'Helemaal geen ambulance ingezet'

Toegevoegd: 20-01-2012, 15.10 uur

MIDDELBURG - In tegenstelling tot wat de Veiligheidsregio gisteren bekend maakte, is er helemaal geen ambulance ingezet voor de patiënt die uiteindelijk overleed en die aanleiding was voor het onderzoek dat leidde tot verscherpt toezicht op de ambulancemeldkamer.

Gisteren maakte de Veiligheidsregio bekend dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) dat verscherpte toezicht per direct had ingesteld. Tijdens een persconferentie werd gemeld dat aanleiding voor het onderzoek een incident was waarbij te laat een ambulance was ingezet. In eerste instantie zou die zijn geweigerd, maar later alsnog zijn gestuurd.

Gisteren lieten nabestaanden ons al weten dat deze informatie niet correct was, maar de Veiligheidsregio kon dat toen niet bevestigen. "Onze dochter is niet per ambulance vervoerd, maar mijn echtgenote heeft haar in de auto naar Goes gebracht."

Rond 15.25 uur is vandaag alsnog bekend gemaakt dat er inderdaad geen ambulance is ingezet bij het bewuste incident. "De huisartsenpost (HAP) heeft geen ambulance naar de betrokken patiënt gestuurd." De patiënt zou zelf door familieleden naar het ziekenhuis zijn vervoerd.

De Veiligheidsregio heeft vandaag ook nog een nadere toelicht gegeven op de de mededeling dat er altijd binnen twee minuten na een melding een ambulance gaat rijden. "Als de triage, de beoordeling door de verpleegkundig centralist, langer dan twee minuten duurt, dan zal altijd een ambulance worden uitgestuurd", zo laat een woordvoerder nu weten.

Zie ook:
Brief IGZ aan Veiligheidsregio Zeeland
- Vragen politiek over verscherpt toezicht (19-01-2012)
- Toezicht vanwege overlijden (19-01-2012)
- Ambulancemeldkamer onder toezicht (19-01-2012)

Anoneim (20-1-2012 om 16:11)
Waarom moeten mensen altijd liegen over de werkelijke feiten!! Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel!! Schandalig optreden van Veiligheidsregio zeeland!!! Mensen die de veiligheid in zeeland moeten waarborgen echt een slechte indruk geeft dit op buitenstaanders!!!!!!!!!
Wat erg (20-1-2012 om 16:03)
Wat een verschrikkelijke fout.Dit mag toch niet gebeuren. De verkeerde mensen op de plaats.Schrik hier heel erg van Wie is de eindverantwoordelijke ??Maar de familie heeft hier niets meer aan.Ik leef met jullie mee ,hoop dat jullie het na verloop van tijd een plaats kunnen geven..Is dit op te lossen
Dennis (20-1-2012 om 15:47)
Als het een dochtertje van Willem Alexender en Maxima betrof was er harder gevlogen.
Heidi (20-1-2012 om 15:38)
Een aantal jaar geleden is ons het zelfde overkomen,de HAP uit Vlissingen kwam wel maar wilde niet naar ons luisteren en stuurde mijn moeder die op dat moment overduidelijk een hartaanval had naar haar eigen HAP in Rosmalen dus 150km verderop!! Ze is daat met spoed en in een zeer kritieke toestand opgenomen,de gevolgen hiervan moet ze nog dagelijks onder vinden,het enige lichtpuntje is dat ze in Rosmalen wel verstand van hun werk hadden en haar hebben kunnen redden.