Financiering Veiligheidsregio rond

Toegevoegd: 26-09-2014, 13.32 uur

MIDDELBURG - Alle Zeeuwse gemeenten hebben ingestemd met de nieuwe financieringsregeling van de Veiligheidsregio Zeeland. Gisteren stemden de laatste gemeenteraden in met de zogeheten Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zeeland.

​Voordat het besluit over de Gemeenschappelijke Regeling definitief was, moest het, conform de Wet veiligheidsregio’s, voor instemming worden voorgelegd aan de 13 colleges en gemeenteraden. Die instemming gaat met name over artikel 30, het artikel dat voorziet in de financiering. De overige artikelen van de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling stonden, vanwege een al eerder gehouden instemmingsronde door de gemeenteraden, niet ter discussie.

De nieuwe financieringsstructuur kwam er echter niet zonder slag of stoot. De gemeenten betalen jaarlijks een bijdrage in de kosten van de uitvoering van de taken van de Veiligheidsregio. De bijdrage wordt in de nieuwe structuur bepaald via een verdeelsleutel. Van daaruit wordt afhankelijk van de inwoneraantallen een bijdrage geleverd. Sommige gemeenten kwamen voor fors hogere jaarlijkse kosten te staan en gingen daarom niet direct akkoord. Inmiddels is de verdeelsleutel iets aangepast en hebben alle gemeenteraden alsnog ingestemd.

"Het is ontzettend fijn dat nu ook de gemeenten unaniem akkoord zijn", zegt directeur Veiligheidsregio Zeeland Gerrie Ruijs. "Eerder heeft het bestuur haar verantwoordelijkheid genomen om tot een solidair besluit te komen. Ik heb groot respect voor de gemeenten dat ook zij, al zijn de gevolgen voor enkelen groot, uit solidariteit akkoord zijn gegaan. Dit geeft de Veiligheidsregio nu de mogelijkheid om verder te bouwen aan de veiligheid in Zeeland. Dit is van belang voor alle inwoners en bezoekers van Zeeland."

Verplicht

Op grond van artikel 9 van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) zijn de colleges van burgemeester en wethouders verplicht om een nieuwe gemeenschappelijke regeling aan te gaan. Voor Zeeland was een nieuwe regeling nodig vanwege de regionalisering van de brandweer.

kees (27-9-2014 om 17:04)
Ja met de veiligheid in de regio word een enorm loopje genomen inderdaad. Brandweerposten worden gesloten waardoor de brandweer er op zijn vroegst gezegd pas 15 minuten later kan zijn, mits er niet al te veel verkeers hinder onderweg is. Gevolg is dat er doden gaan vallen. Daar kan een brandweerman niet aan doen, dat is door de veiligheidsregio zo bepaald. Een mensenleven mag ook niet te veel gaan kosten he. Verder mag er nog maar 4 in plaats van 6 man mee ook l zitten er 6 in de kazerne. $ is goedkoper en de rest mag luieren. Die 4 moeten dan wel al het werk doen en een brandend pand binnen. Word er ook niet veiliger op. En b.v. een paard uit de sloot halen is met 4 mensen makkelijker dan met 6 toch?
joris (27-9-2014 om 10:04)
" Verder bouwen aan de veiligheid in Zeeland " stelt Gerrie Ruijs. Zij bedoeld natuurlijk ; verder afbreken van de veiligheid in Zeeland , want als je heel veel brandweerposten omschakeld van TAS 6 naar 4 en 8 posten sluit mogen we toch zeker spreken van AFBRAAK ! Het is ook de grote vraag of de besluiten unaniem en solidair genomen zijn . Maar goed ; de burger zal het weer wel ophoesten want er zal straks een gepeperde rekening volgen !!
Kees (26-9-2014 om 17:30)
Juist Jan! Solidariteit komt niet altijd in evenwicht
Jan (26-9-2014 om 15:25)
Ziezo denkt Gerrie Ruijs dat is binnen. Nu kunnen de raadsleden niet meer gaan zeuren of roet in het eten gooien omtrent het sluiten van brandweerposten. Na het sluiten van de posten een jaartje wachten en dan geef ik me zelf en forse salaris verhoging, let maar eens op!!!