Zeeuwse brandweer vaak te laat bij brand

Toegevoegd: 24-10-2006, 23.13 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant (PZC)
GOES - De brandweer in Zeeland komt in ruim de helft van de gevallen te laat bij een brand. Directeur F. Captijn en voorzitter J. Lonink van de Zeeuwse Veiligheidsregio pleiten daarom voor een andere organisatie.

Meer dan de helft van de brandweerauto’s lukt het niet binnen de norm van acht minuten ter plekke te zijn. Dit is geen wet, maar de norm wordt gehanteerd omdat binnen deze tijd een brand nog goed te bestrijden is.

Voornaamste oorzaak is het gebrek aan vrijwilligers overdag, want veel van die brandweermannen werken buiten hun woonplaats. Nu al worden achttien vrijwilligers gealarmeerd om een tankautospuit met zes bemanningsleden uit te laten rukken. Maar dan nog rukt geregeld een brandweerauto met te weinig mensen uit of wordt er een tweede wagen bij een ander korps gealarmeerd. Beide oplossingen zijn volgens Captijn niet acceptabel. „Het moet in een keer goed gaan.“

Lonink en Captijn willen de acht-minutennorm niet loslaten. Een mogelijkheid is het inzetten van snelle interventievoertuigen. De korpsen Terneuzen en Borssele hebben elk zo’n voertuig, die binnen één minuut kan uitrukken. Lonink denkt dat niet te ontkomen valt aan concentratie van brandweerposten. Het opheffen van posten ligt echter gevoelig.

Steeds meer werkgevers willen niet dat personeel vrijwilliger is bij de brandweer. Lonink vindt echter dat bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Een beroepsbrandweer heeft niet de voorkeur van Lonink. Dat is volgens hem veel duurder en kan bij een grote calamiteit niet genoeg mensen leveren.