Politie schiet in Middelburg op vermiste hond, dier gevonden

Toegevoegd: 02-04-2023, 19.40 uur
Politie schiet in Middelburg op vermiste hond, dier gevonden
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG – De politie heeft zondagmiddag schoten gelost in de hoop een einde te maken aan de situatie rond een hond die al twee weken werd vermist en voor gevaarlijke situaties zorgde in Middelburg en omstreken.

Sinds enkele weken kregen de politie en de Stichting Dierenwelzijn Walcheren vele meldingen van een loslopende hond in de buurt van Middelburg, Nieuw- en Sint Joosland en Arnemuiden. De hond met de roepnaam Nablo is afkomstig uit Spanje en is in Middelburg bij een opvangplaats ondergebracht. "Het dier was voortdurend op pad en zorgde voor gevaarlijke situaties op en langs de snelweg A58 en de provinciale weg N57". De politie kreeg vele meldingen dat het dier de snelweg overstak en kilometers in de middenberm liep. Verder stopten regelmatig automobilisten langs de snelweg in een poging het dier te vangen. Dit leverde ontzettend gevaarlijke situaties op, zo laat de politie weten.

Ook zondag kreeg de politie meldingen van het loslopende dier in de buurt van de A58. De politie overlegde met een dierenarts of het mogelijk was het dier met een geweerschot te verdoven. Deze bleek niet op tijd ter plaatse te kunnen zijn. Rond 14.00 uur zag een agent op de kruising van de Segeerssingel met de Kruitmolenlaan in Middelburg de hond op enkele meters van de politieauto. Hij schoot vervolgens tevergeefs vier kogels richting de hond. "Dit in een poging om het gevaar door de hond te stoppen. De doorgaande en drukke weg N57 ligt daar namelijk dichtbij", legt de politie uit. Tijdens het schieten was er volgens de politie geen gevaar voor omstanders. Door de wendbaarheid van de hond werd het beest niet geraakt, waarna deze weer verdween.

Agenten zagen de hond rond 17.30 uur in de polder ten zuiden van Nieuw- en Sint Joosland. Zij probeerden de hond met een politieauto in te sluiten. Hierbij rende Nablo aanvankelijk onder een politieauto en verdween op een boerenerf. Agenten en medewerkers van de Stichting Dierenwelzijn Walcheren konden het dier daar vangen. Vanwege de verwondingen die het opgelopen bleek te hebben, is de Stichting Dierenwelzijn Walcheren met de hond naar een dierenarts gegaan.

Jan (6-4-2023 om 16:29)
Waarom nu weer met scherp schieten nergens voor nodig, herten steken ook regelmatig vlak voor mijn auto over als ik "s morgens naar huis rij na een nachtdienst, moeten die dan ook afgeknald worden? Of wielrenners die denken dat de rotondes en (stop)haaientanden niet voor hen gelden dacht het niet!
Emergo (4-4-2023 om 15:59)
@Franky henb jij je 1 seconde afgevraagd wat het effect van een taser op een hond zou kunnen zijn ??
Sonja (4-4-2023 om 14:22)
Partij voor dieren moet zich gaan verzetten tegen het importeren van dieren uit buitenlanden, nergens voor nodig, hier zijn honden genoeg die baasje nodig hebben, nogmaals ik heb zelf een hond (onbewust) uit Spanje, maar had haar al uitgekozen, van haar zogenaamde afkomst klopt niets, is alléén maar handel, ELKE HOND BRENGT CA. 400 EURO OP, "" MOET STOPPEN !"
Franky (4-4-2023 om 01:15)
@Tim, deze hond was enkel een gevaar op en of aan de weg. Tim jij rent toch ook weg als er op jou gejaagd wordt? Dit had gewoon anders opgelost kunnen worden. Agent heeft tegenwoordig ook tazer, zou meer humaan zijn dan direct dodelijk optreden. Dat het mislukt is daar ben ik blij voor. Maar we kunnen ook suïcidale mensen preventief schieten als ze ergens vanaf willen springen? Stel je voor je loopt er onder?! Ik vind het triest en incompetent gedrag van deze agent.
Rick (3-4-2023 om 21:12)
Zou de politie vaker moeten doen; schieten met scherp op elementen die de verkeersveiligheid in gevaar brengen!! Maar dan wat beter mikken!
Tim Fakkeldij (3-4-2023 om 16:08)
Franky@ denk je er ook zo over als die hond jouw grijpt, of is het dan eigen belang dat het beest hoe dan ook onschadelijk wordt gemaakt?