Redders op waterscooter naar Texel

Toegevoegd: 18-06-2010, 08.49 uur
Henri Poortvliet (l) en Jochem Verburg (r).
© Foto: Reddingsbrigade Vrouwenpolder
VLISSINGEN - Een reddingswaterscooter en een begeleidingswaterscooter hebben dit weekeinde vanuit Zeeland een vaartocht gemaakt naar Texel. Dat is opmerkelijk want normaal gesproken worden reddingswaterscooters alleen gebruikt voor korte afstanden.

De Zeeuwse reddingswaterscooter wordt deze week ingezet voor de grootste catamaranwedstrijd ter wereld: de Ronde om Texel en begeleiding bij de Texelse zeilweek met het WK slalom windsurfen. De waterscooter moest vanuit Middelburg naar Texel vervoerd worden. Dit had over de weg gekund, maar Jochem Verburg van Reddingsbrigade Vrouwenpolder wilde deze unieke kans aangrijpen om ook eens een lange tocht met de waterscooter te maken.

Verburg: “Als één van de eerste Nederlandse waterscooterredders wilde ik aantonen dat het goed mogelijk is om met de waterscooter langere afstanden over zee te varen. Ik krijg namelijk tijdens de voorlichting en trainingen die ik geef over waterscootergebruik met regelmaat te horen dat een waterscooter alleen maar in gezet kan worden op korte stukken. Nu is dus aangetoond dat dit niet zo is.”

Om het hele traject veilig te doorlopen werd ondersteuning geleverd door Henri Poortvliet van de strandbewaking Vlissingen. Hij voer mee op de begeleidingswaterscooter. Verburg: “De reis heeft afgezien van wat spierpijn niet voor problemen gezorgd. We hadden prima weer, maar in de loop van de dag trok de wind aan tot windkracht 4. Hierdoor werd de tocht wel wat zwaarder.”

“Met uitzondering van stops in Stellendam en IJmuiden om te tanken en een bezoek aan de brigade in Egmond aan zee hebben we er ongeveer 5 uur over gedaan. Gemiddeld lag de snelheid tussen de 50 en 70 kilometer per uur.” Over de weg reed er een begeleidingsauto mee met een trailer. Na de aankomst in bij paal 17 ter hoogte van de Koog (Texel) is de begeleidingswaterscooter op de trailer geladen en weer terug richting het Zeeuwse gegaan.

De reddingswaterscooter zal deze week bij paal 17 en rond Texel worden ingezet. Zijn taak zal bestaan uit het begeleiden van de catamaranwedstrijden. Ook dient de waterscooter als interventievaartuig tijdens de het WK slalom windsurfen. Op maandag en dinsdag heeft de RWC al meerdere succesvolle reddingsacties uitgevoerd. “We denken dat dat er de komende dagen zeker nog meer zullen worden”, aldus Verburg.

Tot nu toe is ook de organisatie te spreken over de waterscooter. “Al met al wordt de waterscooter op Texel met veel enthousiasme begroet en helpt deze actie de waterscooter een volwaardig reddingsvaartuig te worden”, aldus Verburg.

LHP (18-6-2010 om 22:01)
@ de groot, voordat u zo'n berichtje plaatst moet u eerst het fijne ervan weten want het gaat hier om een reddingswaterscooter die in particulier bezit is. Dus er is niks van sponsorgeld bij.
Jaco (18-6-2010 om 21:19)
Leuk gedaan, ik ga regelmatig naar Texel maar met het openbaar vervoer ben ik langer onderweg, van harte gefeliciteerd
S. de Groot (18-6-2010 om 20:24)
Leuk uitje jongens, en ik zou het ook gedaan hebben als de mogelijkheid bestond! Ik ben niet van de negatieve opmerkingen hier, maar vraag me we af of dit de juiste manier is om met sponsorgeld om te gaan..
Lighthouse (18-6-2010 om 12:35)
Proficiat mannen, een hele prestatie! Wij als strandwachten van de Gemeente Vlissingen zijn trots op jullie!