Zeer grote brand panden Sluis

Toegevoegd: 29-03-2013, 00.41 uur - Update: 10-01-2014, 16.14 uur
Door: Manfred Berrevoets & Roland de Jong

SLUIS - In het centrum van Sluis is donderdagavond laat een zeer grote brand uitgebroken. Meerdere panden raakten verwoest. Voor zover bekend raakte er niemand gewond.

De brand werd rond 23.15 uur ontdekt. De brand begon in de Nieuwstraat in een pand met op de begane grond een winkel met dumpartikelen en daarboven een woning. De brand was al snel volledig uitslaand en de brandweer rukte uit met groot materieel. Men kon echter niet voorkomen dat het vuur flink om zich heen greep. De brand breidde zich namelijk uit naar naastgelegen panden.

Ook hier greep het vuur om zich heen en uiteindelijk raakten meerdere panden zwaarbeschadigd. Ook liepen enkele panden rook- en waterschade op. Stichting Salvage is ingeschakeld om de betrokkenen te helpen met het afhandelen van de schade.

De mensen die aanwezig waren in de aangrenzende panden konden allemaal tijdig worden geëvacueerd. Enkele huisdieren konden ook op tijd in veiligheid worden gebracht. De hulpdiensten schaalden op naar GRIP 1 en functionarissen van brandweer, politie, gemeente en medische hulpverlening coördineerden zodoende samen de inzet.

De brandweer zette onder meer vier tankautospuiten, een hulpverleningsvoertuig, een haakarmvoertuig met ademluchtcontainer, een verbindings-/commandowagen en een commandobak in. Ook de Belgische brandweer verleende assistentie. De brandweer van Knokke-Heist leverde een hoogwerker waardoor met twee hoogwerkers de brand kon worden bestreden vanuit de winkelstraat.

Het blussen zal nog uren duren.

Jp (29-3-2013 om 20:05)
Hulde voor de vele brandweermensen die vrijwillig en met gevaar voor eigen leven hun werk doen.Het had veel slechter kunnen aflopen.Sterkte voor de ondernemers zij moeten de draad weer zien op te pakken.
Renata (29-3-2013 om 13:07)
Ik zag op p2000 dat er al snel van middel naar groot werd opgeschaald. En dan zoveel inzet,hoe is het mogelijk dat het vuur zo om zich heen heeft kunnen grijpen. Denk dat ze niet meer hadden kunnen doen. Vreselijk en frustrerend. Veel sterkte voor iedereen. Gelukkig geen levende wezens dood.