Brandweer stopt met blussen na vondst vuurwerk Bruinisse

Toegevoegd: 03-12-2023, 18.12 uur - Update: 03-12-2023, 19.33 uur
Door: Eugène Harthoorn

BRUINISSE - De brandweer is gestopt met het blussen van de grote brand in Bruinisse omdat er vuurwerk op de zolder van een woning ligt. Dat meldt de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ).

Volgens de Veiligheidsregio is de brandweer rond 18.00 uur gestopt in opdracht van de politie. Rondom de Aciastraat staan nog wel veel brandweerwagens opgesteld. De situatie wordt in de gaten gehouden met warmtebeeldcamera's. Ook is een drone opgeroepen om de situatie in de woning beter te kunnen bekijken. Rond 19.00 uur liet de VRZ weten wel te proberen de smeulende plaatsen op de bovenverdiepingen vanaf veilige afstand te blussen.

Het huizenblok is vanwege de brand en het aaanwezige vuurwerk ontruimd. Andere omwonenden is uit voorzorg gevraagd weg te blijven bij de ramen. Voor betrokkenen is er een opvanglocatie geregeld in het dorpshuis ’De Vanger’. Burgemeester Jack van der Hoek van de gemeente Schouwen-Duiveland heeft zich gemeld bij de opvanglocatie. Hij komt poolshoogte nemen en wil de inwoners een hart onder de riem steken, zo laat een woordvoerder weten.

Voor de coördinatie tussen de verschillende aanwezige hulpdiensten is er opgeschaald naar een GRIP1-situatie. Er is Commando Plaats Incident (CoPI) ingericht. Hier komen de operationeel leidinggevenden (Officieren van Dienst) van de verschillende hulpdiensten bij elkaar.

Volgens de VRZ zijn er geen mensen of dieren meer aanwezig in de getroffen woningen. De hulp van Stichting Salvage is gevraagd om te helpen bij het beperken en afhandelen van de schade.

Jaco (6-12-2023 om 17:50)
Ongelofelijk met een zakje pillen dreig je op straat te belanden om een voorbeeld van je huis te maken. Nu wordt het nog bijna verdedigd dat die mensen niks fout doen. Explosieven uit het dakraam hoe verzin je het. Even hard aanpakken met 0 tolerantie net als bij middelen. Explosieven hebben niks te zoeken in een rijtjeshuis. Hulde aan onze redders.
N.B (4-12-2023 om 12:52)
@Het zal(zullen) je buren maar zijn: Nee, professionals zitten doorgaans niet bij de brandweer. Die zitten op een forum van een lokale nieuwssite om te vertellen hoe ze hun werk moeten doen.
Thera (3-12-2023 om 22:56)
Steffan, dat gaf duidelijk geen meerwaarde in deze situatie, Het is nu prima opgelost
Ad Jonkers (3-12-2023 om 22:13)
Opnieuw een bewijs dat een algeheel vuurwerkverbod moet worden ingesteld en streng gehandhaafd. Er zijn voorbeelden genoeg vanuit het verleden waarbij dit soort situaties tot dodelijke slachtoffers heeft geleid. Daarom; vuurwerk totaal verbieden!
Het zal je buren maar zijn (3-12-2023 om 20:56)
Zitten er geen professionals bij de brandweer? Blussen, ze zijn toch niet van peperkoek.
Sara (3-12-2023 om 19:54)
Dat wordt een flinke schadeclaim voor de bewoners van het huis waar het vuurwerk lag. De brandweer moest stoppen met blussen ... Er waren nog twee woningen die in de brand stonden en niet geblust werden.... 't Zal je buurman maar zijn....Ik zou 'm kielhalen!