Verdachte van geen kwaad bewust

Toegevoegd: 11-07-2013, 22.45 uur

MIDDELBURG - Het zat de 45-jarige inwoner van IJzendijke, die zich donderdag voor de rechtbank moest verantwoorden voor een handvol vermogensdelicten niet mee. Iedere keer als er in zijn omgeving iets aan de hand was, kwam hij in beeld, terwijl hij van de prins geen kwaad wist. Althans, dat vond hij zelf.

In het verleden waren er ettelijke zaken tegen hen geweest, talloze keren werd hij veroordeeld, maar - eerlijk is eerlijk - van heel wat zaken werd hij ook weer door gebrek aan bewijs vrijgesproken.

Donderdag stond hij terecht voor de diefstal van wat snoep uit de plaatselijke C1000-supermarkt, de diefstal van lege kratten van de krulbolvereniging, een inbraak in Oostburg en verder de heling van een auto (diefstal kon de officier niet bewijzen), heling van kentekenplaten, rijden in een auto met valse kentekenplaten en tanken zonder te betalen.

Het klopte allemaal voor geen meter. Voor wat betreft de auto: ondanks dat onderzoeksrechter A. Geelhoed hem met data en tijdstippen het vuur aan de schenen legde, gaf hij geen krimp en voor alles had hij een antwoord. Dat het contactslot los onder het stuur hing kon gebeuren. Iedereen was wel eens de sleutel kwijt. Dus hoe kon hij weten dat het een gestolen auto betrof?

Later hoorde hij het van zijn huisgenoot, want die zou het vehikel hebben gestolen. Belgische kentekenplaten? Die waren van zijn schoonmoeder geweest en die had hij zijn huisgenoot laten zien. Tanken zonder betalen? Hij leek niet op de man die op de camerabeelden waren te zien.

En met de inbraak had hij al helemáál niets te maken. Hoewel zijn vriendin later haar verklaring weer introk, had ze bij de politie uitvoerig verteld dat haar vriend wel degelijk bij de inbraak was betrokken en daar hield officier van justitie W. Suijkerbuijk zich dan ook maar aan.

,,Een lang strafblad, vele veroordelingen en meneer valt precies in het plaatje van de kansloze veelpleger, die aan de beurt is voor de ISD-maatregel'', vond Suijkerbuijk. En dat was dan ook wat hij eiste: een verblijf van twee jaar achter het justitiële behang in een instelling voor stelselmatige daders.

Uitspraak over twee weken.

Rebecca (13-7-2013 om 09:21)
Leuk die groep van mensen die menen dat zij nu alles mogen omdat een ander wat verkeerds gedaan zou hebben Zelf geen verantwoordelijkheid voor eigen gedrag maar wel kritisch anderen wijzen. Dat is dus het verschil met die agenten die zich ter dege bewust waren van hun eigen verantwoordelijkheid.
Renata (12-7-2013 om 23:55)
Wat een walgelijke, vieze profiteur. Nu nog wachten op de rechter die erin trapt want daar zijn er sowieso veel te veel van hier.
Marco (12-7-2013 om 23:17)
Nog even en zegt hij dat ie alzheimer heeft, ach ja tuurlijk, dat was hij vergeten....duuuuh, waar ben ik?
Tineke (12-7-2013 om 21:27)
Raar geen kwaard bewust nee tuurlijk niet ken er meer die dat zeggen ben mij van geen kwaard bewust ..........lulkoek dus
Tris (12-7-2013 om 11:49)
Opsluiten en de sleutel weggooien
Willem (12-7-2013 om 10:36)
Nee edelachtbare zei de paardendief. ik vond een mooi stukje touw en toen ik thuis kwam zat er paard aan vast. ik snap er niets van maar de politie wilde mij niet geloven.