Explosies bij grote brand Serooskerke (W)

Toegevoegd: 10-01-2014, 13.53 uur - Update: 10-01-2014, 16.19 uur

SEROOSKERKE (W) - Tijdens het blussen van een grote uitslaande brand in een schuur in Serooskerke (W) hebben vanmiddag twee flinke explosies plaatsgevonden. Niemand raakte gewond.

De brand aan de Hondegemseweg, vlakbij bedrijventerrein De Zompe, brak rond 12.20 uur uit. De brand was vrij snel uitslaand en er werd binnen korte tijd opgeschaald naar grote brand. Al snel kwam er veel rook vrij. In de loods stonden onder meer landbouwvoertuigen. Deze zijn in vlammen opgegaan. Ook was er acetyleen aanwezig. Dit heeft vermoedelijk de explosies veroorzaakt. Een grote opslagtank met diesel kon worden gered.

De brandweer had te maken met een slechte waterwinning. Daarom werden er uiteindelijk drie tankautospuiten en twee waterwagens opgeroepen. Er kwam ook een ladderwagen ter plekke. Voor de zekerheid stond een motorambulance stand-by.

Rook
Vanwege de grote hoeveelheid vrijkomende rook zette de brandweer een meetploeg in. Ook een Adviseur Gevaarlijke Stoffen is ter plekke gekomen. Volgens de Veiligheidsregio Zeeland zat er in het dak geen asbest verwerkt; het dak was van staal. Er is desondanks een Nl-Alert uitgegaan voor een deel van Serooskerke.

Vanwege de waterwinning moest een klein stuk van de Hondegemseweg worden afgesloten. Er werd een omleiding ingesteld via het terrein van bouwmarkt Multimate. Rond 13.45 uur was de brand beheersbaar, aldus de Veiligheidsregio Zeeland. Even voor drie uur was de brandweer het vuur meester en kon ook het NL-Alert worden ingetrokken.

J (11-1-2014 om 11:35)
@Peuter, volgens mij heeft de brandweer hier zeker wel van geleerd, of waren er 40 jaar geleden ook al van de mooie en efficiente waterwagens beschikbaar?
Peuter (11-1-2014 om 09:31)
Meer dan 40 jaar geleden is op deze locatie ook brand geweest, probleem van toen was............. de waterwinning, kortom wat hebben we veel geleerd van toen. Idd geen asbest, dat is recent vervangen.
jacob (10-1-2014 om 22:31)
@Simon Vis, Inderdaad ik ben een ex HV er met de flo, het voertuig staat gewon verkeerd, altijd bovenwinds aanrijden en opstellen, en de brandweermensen lopen daar gewoon gevaar. En dan zie je een AGS' er aan komen, daar zal ik dan maar niet verder op ingaan. Ik hoop dat er een evaluatie komt en dat men daar iets van opsteekt. Gelukkig is alles goed afgelopen wat betreft ongevallen.
vk (10-1-2014 om 22:19)
Die brandweermannen, hebben inderdaad veel geluk gehad, vooral met die explosies. Als ze de rook 'gelezen' hadden wisten ze dat ze te dichtbij zaten. De positie van het voertuig was ook niet best, maar was mogelijk bij aankomst de beste, toen stond ook alles nog niet volledig in brand, zoals op de eerdere foto's te zien is. Als de slangen eraan hangen, verzet je het voertuig niet even. Hier zal een flinke evaluering volgen mag ik hopen!
Simon Vis (10-1-2014 om 21:32)
Heerlijk al die berichten met bemoeials en beterweters. Zitten jullie ook bij de brandweer, politie of ambulance? Wees blij met deze mensen die hun best doen om te blussen! Al stond de brandweer aan de andere kant, dan waren er nog zeikerds geweest!
tb (10-1-2014 om 19:19)
Hoe laat is dat NL-Alert dan uitgegaan? Heb niets ontvangen (telefoon staat wel goed ingesteld); woon op de Noordweg en zag de rook voorbij trekken..... vreemd!!