Zeer grote brand Cargill Sas van Gent

Toegevoegd: 01-06-2014, 05.11 uur - Update: 01-06-2014, 13.41 uur

SAS VAN GENT - Op het fabrieksterrein van Cargill in Sas van Gent is vannacht een grote brand uitgebroken. De hulpdiensten hebben opgeschaald naar GRIP 2.

De brand bij het bedrijf aan de Nijverheidsstraat werd rond 04.35 uur ontdekt. Binnen korte tijd werd er opgeschaald naar grote brand en werden er vier tankautospuiten, een hoogwerker en een waterwagen gealarmeerd. Later volgde verder opschaling en kwam onder meer de Belgische brandweer assistentie verlenen. Sas van Gent grenst aan België.

Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zeeland was er sprake van een uitslaande brand in een magazijn. Dat magazijn werd gebruikt voor de opslag van goederen en verpakkingsmateriaal. Volgens de woordvoerder was er geen sprake van een chemische brand maar kwam er wel behoorlijk veel rook vrij. De brandweer heeft ter plaatse metingen gedaan en voor de zekerheid werd een ambulance stand-by gezet.

Inwoners van Sas van Gent werd opgeroepen om ramen en deuren te sluiten. De Veiligheidsregio Zeeland verzond ook een zogeheten NL-Alert met daarin deze oproep. Vanwege de rookontwikkeling en vanwege het watertransport dat de brandweer ter plekke heeft opgebouwd is momenteel de Westkade (N252) langs het Kanaal van Gent naar Terneuzen volledig afgesloten.

De hulpdiensten hebben vanwege de coördinatie opgeschaald naar GRIP2. De brandweer kon rond 08.05 uur het sein brand meester geven. Er zal nog wel geruime tijd moeten worden nageblust.

Over dit onderwerp zijn recentere artikelen verschenen:
Straten gereinigd na grote brand Cargill (01-06-2014)
- Informatienummer grote brand Cargill (01-06-2014)

Gert (3-6-2014 om 11:18)
Het 2e alert was een opschaling van de ernst van de brand. Ik weet niet waarom er gezeurd wordt over sirenes in de vroege ochtend maar in de polder rijden achterlijke lui rond die ineens de weg opkomen scheuren dus is het verstandig van de brandweer om aan te geven dat je beter even kunt stoppen. Zoals sommige commentaren in de media op diverse onderwerpen,als het jouw huis is dat in brand staat reageer je wel anders. Als je wat te zeuren hebt,doe dat op fora o.i.d. Ik was aanwezig en vindt het optreden van de diverse korpsen qua samenwerking indrukwekkend en helemaal top.
Brw-man (1-6-2014 om 23:38)
Brandweervrijwilliger... De naam zegt het al.. dat je zulke onzin hier neerzet is al zwak. Maar weet wel zodra de toeters uit gaan.. en er gebeurd wat met je voertuig dan mag jij als chauffeur dat gaan uitleggen in middelburg. En er zijn voertuigen waar de begrenzinger pas af gaat als je prio 1(toeters en bellen) rijdt.. wees gerust ik spreek uit ervaren brandweerman niet als brandweer(vrijwilliger) die bestaan niet..;)
MNJ (1-6-2014 om 19:56)
Mensen die zeuren over teveel lawaai moeten zelf eens een zwaar ongeluk krijgen!!!!! En als je dan naar 112 bel als je dat dan nog kan zal de hulpverlener zeggen jahoor we komen dr stilletjes aan wat u wilt vast niet dat de buren wakker worden!!! je kan niet bepalen hoe ernstig een situati is en daar wordt vast rekening meegehouden. Veiligheid voorop voor de hulpverleners en voor ons allemaal... Als het om je eigen leven gaat maakt het niet uit hoe hard de sirene afgaat en hoeveel sirene's!!!!!
Lukas (1-6-2014 om 19:49)
O hemeltje moet je die rook zien op die foto's niet nomaal meer!
Pascal Lossie (1-6-2014 om 19:05)
Ben in iedergeval blij dat we de sirenes hoorde, wij moesten met 5 man vluchten uit dit gebouw. En ik lees hier en daar over onzin, maar kan zelf uit eerste hand vertellen dat het geen onzin was. Er is gelukkig alleen maar materiƫle schade, en de branddeuren naar de fillinghal hebben hun werk gedaan, want als daar ook de brand zou gewoed hebben waren de gevolgen vele malen groter. Hierbij wil ik dan ook alle hulpdiensten bedanken voor hun snelle inzet en reactie. Dankzij jullie was het toch vrij snel onder controle. En zeker ook de bewaking van Cargill bedanken voor hun snelle inzet. Denk dat spreek, ook namens mijn 4 andere collega's .
Jan (1-6-2014 om 17:06)
Wat een gezeur allemaal. Ik woon er vlak bij, heb niets gehoord of gezien of geroken. Maar van mij mag de brandweer net zo veel geluid maken als nodig is om zo snel mogelijk bij een brand te zijn en LEVENS TE REDDEN OF RAMPEN TE VOORKOMEN. Als elke seconde telt. Daar gaat het volgens mij om. Wat is er nou mooier dan een paar brullende Martin hoorns in de nacht.