Grote brand in kerk Hoek

Toegevoegd: 01-01-2015, 12.57 uur - Update: 01-01-2015, 16.02 uur
De kerk is volledig door de brand verwoest.
© Foto: Roland de Jong / Provicom
Door: Roland de Jong en Manfred Berrevoets

HOEK - In de Protestantse kerk van Hoek is op nieuwjaarsdag rond 12.35 uur brand uitgebroken. Het vuur verspreidde zich razendsnel door de hele kerk.

Het dak van de de kerk aan de Langestraat was al snel verwoest. De brandweer probeerde nog om de toren van de kerk te redden, maar even later sloegen ook daar de vlammen uit. Bij de brand komt veel rook vrij. In verband met de rookontwikkeling is voor het desbetreffende gebied en de aangesloten bewoners een NL-Alert bericht verstuurd. Hierin worden zij verzocht om ramen, deuren en mechanische ventilatie te sluiten tot nader bericht.

De rookpluim is tot in de wijde omgeving te zien. Voor zover nu bekend waren er geen personen in de kerk aanwezig. De Molendijk is ter plaatse afgesloten voor verkeer en toeschouwers. Er is GRIP 1 afgegeven voor de coördinatie van de brand.

Over dit onderwerp is een recenter artikel verschenen:
- Dak kerktoren ingestort door brand (01-01-2014)

EHBO (3-1-2015 om 14:01)
Mensen , hou alsjeblieft op met die onzin uit te kramen, het is voor ons dorp in en in triest!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! zoiets komt nooit meer terug.....
simone (3-1-2015 om 12:57)
@kgn ik ben absoluut geen voetbal liefhebber ik heb er zelfs een hekel aan. Maar brand kan iedereen overkomen. Ik kan mij nog herinneren dat bij mij in de wijk 4 kleine kinderen omkwamen bij een brand. Dat noem ik pas rampzalig en toen spatte de tranen uit mn ogen. Deze kerk is niet te vervangen helaas. Maar er komt vast een ander mooi gebouw waar deze geloofs gemeenschap kan samen komen.
Anna (2-1-2015 om 19:55)
@Terneuzense, wat bedoeld u??? Voel me niet aangesproken hoor, maar begrijp even niet wat IK verkeerd zeg! @Simone, ik ga geen zonloze discussie aan.
Terneuzense (2-1-2015 om 18:48)
En Anna enig gevoel of empathie met andere mensen heeft u er in ieder geval niet van gekregen in het verleden dan. Domme reactie van u.
Johan,Tholen (2-1-2015 om 16:54)
Een oud kerkgebouw heeft natuurlijk veel meer geschiedenis dan een gemiddeld rijtjeshuis in een vinexwijk. Ik wens de Hoekenezen heel veel sterkte toe.
simone (2-1-2015 om 11:39)
@anna mijn huis is al 2 keer getroffen door brand dus ik wee waar ik over praat. 1 keer kortsluiting en 1 keer brandstichting. Dus wat is er dan belangrijker bouwstenen?! of een mensen leven.