Grote brand Vlissingen: geen brandstichting

Toegevoegd: 02-08-2020, 10.43 uur
Bij de brand kwam een 64-jarige bewoner om het leven.
© Foto: Roland de Jong

VLISSINGEN - De grote brand in een flat aan de Hogeweg in Vlissingen waarbij vrijdag een 64-jarige bewoner om het leven kwam, is niet aangestoken. Dat concludeert de politie na onderzoek.

De brand in het flatgebouw ontstond nadat rond 20.50 uur een zware explosie plaatsvond. Direct was sprake van een flinke uitslaande brand. De brandweer schaalde op naar zeer grote brand en diverse personen moesten worden geëvacueerd. Drie personen raakten lichtgewond, een vierde werd met spoed per ambulance naar een ziekenhuis gebracht. In totaal moesten 22 woningen worden ontruimd. De bewoners van elf woningen konden 's avond niet terug naar hun eigen huis en moesten in ieder geval de eerste nacht elders doorbrengen.

Nadat de brand geblust was, startten medewerkers van zowel de politie als de brandweer een nader onderzoek naar de omstandigheden rond de brand. De politie meldt nu dat er geen aanwijzingen zijn gevonden dat er sprake was van brandstichting. "Het politieonderzoek wordt hiermee afgesloten", zo meldt de politie.

nowty (3-8-2020 om 19:44)
de politie weet meer dan dat ze openbaar maken. Uit respect aan de nabestaanden wordt dit niet naar buiten gebracht. Ik kan mij er ontzettend aan ergeren als ik weer de reacties lees zoals onder. Waar is het respect voor de directe betrokkenen.
John (3-8-2020 om 14:02)
Kees dit klopt opzich maar een beetje vet aan het ventiel en dit ontbrandt vanzelf en je fles explodeert. Ook roken tijdens het zuurstof krijgen kan zorgen dat de boel explodeert.
Kees (3-8-2020 om 10:43)
Zuurstof is geen brandbare stof en kan niet ontploffen. Hooguit dat de fles de brand er na heeft gevoed. De explosie zelf is waarschijnlijk gewoon aardgas geweest.
John (2-8-2020 om 21:35)
Natuurlijk weten ze hoe het ontstaan is maar kiezen ze er bewust voor dit niet kenbaar te maken. Dat doen ze of omdat er criminele aspecten aan zitten, zelf doding of grove nalatigheid door slachtoffer of derden.
Zeeuw (2-8-2020 om 21:19)
De bewoner bleek COPD te hebben en misschien is zijn zuurstoffles gaan lekken ??
Will (2-8-2020 om 20:24)
Als deze ontploffing is gebeurd door de zuurstof fles dan ruik je dat niet, dat levens gevaarlijk en er zijn heel veel mensen die zo`n grote fles in huis hebben. Hier moet controle op zijn door de verhuurder of verkoper van deze flessen. Er is natuurlijk al bekent wat er gebeurd is maar wordt verzwegen. De Brandweer ziet dat al gelijk want die hebbe daar ervaring mee, en dit is de instantie die daar de controle over moet doen. Wens de familie veel sterkte toe.