Weerbericht:
Vrij warm weekeinde met af en toe onweersbuien
Verkeersinformatie:
1 file van totaal 2 km

Waarschuwing gebruik Adaptive Cruise Control in tunnels

Toegevoegd: 19-02-2021, 22.57 uur
Vlak voor de tunnel worden chauffeurs gewaarschuwd met borden
Vlak voor de tunnel worden chauffeurs gewaarschuwd met borden
© Foto: NV Westerscheldetunnel
Door: Roland de Jong

BORSSELE - In tunnels wordt het gebruik van Adaptive Cruise Control (ACC) afgeraden maar omdat dat niet bij iedereen bekend is zijn vrijdag bij de Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel borden gezet die weggebruikers hier op wijzen.


Een auto met ACC is in staat om de snelheid en afstand tot andere voertuigen af te stemmen zonder dat er communicatie met deze andere voertuigen plaatsvindt. Het gebruik van ACC wordt door de fabrikanten van auto’s doorgaans afgeraden als in een tunnel wordt gereden maar volgens de NV Westerscheldetunnel is dat niet bij iedereen bekend. Daarom zijn vrijdag vier waarschuwingsborden geplaatst: bij de ingang van de Westbuis en Oostbuis van de Westerscheldetunnel en bij de Noordbuis en Zuidbuis van de Sluiskiltunnel.

Volgens de tunnelorganisatie zijn de waarschuwingen op zijn plaats omdat het gebruik van ACC in een tunnel tot gevaarlijke situaties kan leiden. “Sporadisch krijgen we meldingen van passanten dat hun voertuig plotseling remt in één van onze tunnels. Sommige voertuigen met ACC kunnen onverwachts reageren in de tunnel en daardoor een ongewenste noodstop maken. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Daarom hebben we na uitgebreid onderzoek besloten om waarschuwingsborden te plaatsen om de Adaptive Cruise Control uit te zetten bij het passeren van de tunnel. Daarmee willen we de veiligheid van onze passanten waarborgen”, zo laat de tunneldirectie weten.


Locatie op de kaart

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Bor (22-2-2021 om 08:51)
Uit de reacties hier blijkt dat de borden heel hard nodig zijn. Het gaat juist om het verschijnsel dat de bolling van de tunnelbuis de radargolven van je ACC systeem terug kan kaatsen naar je auto. Je auto denkt dan dat er een auto vlak voor je zit, terwijl de weg gewoon vrij is. Je auto gaat dan vol op de rem. Mag duidelijk zijn, dat dit gevaarlijke situaties kan opleveren mbt kop-staartbotsingen. Het feit dat dit verschijnsel blijkbaar niet bekend is bij iedereen, heeft men doen besluiten om borden te zetten.
Albert (20-2-2021 om 19:59)
Heel verstandig. Ik rijdt regelmatig met de vrachtwagen met ACC door de tunnels. Het gebeurt bijna altijd dat op bepaalde punten in de WST er een korte (niet heftige) remingreep plaats vindt. Dus kan me goed voorstellen dat de kans op een noodstop door een voertuig aanwezig is.
Jan J (20-2-2021 om 19:56)
Dit is geen onzin, meerdere keren meegemaakt dat mijn auto van bekend Duits merk/bj 2019 plotseling vol in de remmen ging. Meestal bij het gaan passeren van een vrachtauto. Ook meegemaakt op de snelweg zonder dat ik er een verklaring voor had. Je schrikt je echt de pleuris.
bram goeree (20-2-2021 om 13:43)
wat is dat voor een onzin .je weet toch wanneer je de ACC ingeschakeld heb en dat de auto snelheid zich aanpast aan zijn voorligger .daar is dit systeem voor bedoeld .en ook wanneer dit systeem is ingeschakeld kan is het wel de bedoeling dat de bestuurder zelf oplet op de snelheid van je voorligger .maar dat is overal zo niet enkel in een tunnel .opletten is altijd nodig wanneer je een bestuurder ben .straks staan er meer borden dan dat er weggebruikers zijn en dan hebben ze geen functie meer. overdaad is ook niet goed
Johan (20-2-2021 om 05:07)
De politiek en de autofabrikanten willen ons anders doen geloven maar zelfrijdende auto's zullen nog heel lang toekomstmuziek blijven. En dat vind ik helemaal niet erg.
Niks mis met ACC (20-2-2021 om 00:39)
Wat een onzin...ACC radar kijkt vooruit en rijdt degene voor je een bepaalde snelheid, laten we zeggen in het meest gunstige geval gewoon 100, dan zal jouw auto ook die snelheid gaan rijden en de vaak overdreven grote tussenafstand handhaven. Een tunnel is een snelweg met een dakje er boven, waarom blijft dat zo moeilijk voor mensen? Juist mét ACC zou je 200 er doorheen kunnen, systeem handhaaft zelf veilige afstand tot voorganger.
Cookie-instellingen beheren