1 file van totaal 6 km

Straf voor bijstandsfraude

Toegevoegd: 09-02-2011, 19.34 uur
MIDDELBURG - Een 58-jarige vrouw uit Nieuwerkerk die ervan werd verdacht negen jaar lang (2001-2010) bijstandsfraude te hebben gepleegd is daarvoor woensdag door de rechtbank in Middelburg veroordeeld tot een taakstraf van 200 uur en een voorwaardelijke celstraf van vier maanden opgelegd.

Tegen de vrouw was een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden gevorderd. De vrouw had een een-ouder-uitkering en niet opgegeven dat haar 49-jarige ex-man regelmatig bij haar verbleef en haar woning zijn hoofdverblijf was.

Haar ex - die profijt zou hebben genoten van haar uitkering - werd daarvan vrijgesproken. Volgens de rechtbank had de man niet geweten dat de vrouw een een-ouder-uitkering had. Tegen hem was een taakstraf van 160 uur en een voorwaardelijke celstraf van twee maanden geëist.

De raadsman van de vrouw heeft hoger beroep aangekondigd.

Jos (10-2-2011 om 00:03)
Zo dat is snel verdiend. 200 uur werken ( tegenwoordig is werken ook al een straf) en 9 jaar bijstandsuitkering in je zak houden. Nederland rechtvaardig???? Vergeet het maar. Dit werkt criminaliteit in de hand.
B (9-2-2011 om 23:22)
In het verleden was fraude-opsporing mijn werk, het is ontzettend frustrerend om te zien dat zulke mensen niets terugbetalen, er wordt een "regeling" getroffen, maar van een kale kip kan je niet plukken. Enne....hoger beroep, advocaat van onvermogen, rara wie draaien daar weer voor op?
Carolien (9-2-2011 om 22:39)
Tuurlijk wist iedereen dat ze samenwoonden. Hij kwam alleen maar op zaterdag even naar zijn huis, om zijn auto te wassen en het gras te maaien. Ik snap alleen niet, dat dit 9 jaar verborgen kon blijven voor de betreffende instanties.
Ja weer een opvreter van mijn duur verdiende centjesw (9-2-2011 om 22:34)
Lijkt we of je gestraft wordt als je normaal werkt. Ik denk dat je beter maar in de bijstand kan zitten dan dat je s'morgens op tijd uit bed moet en 8 uur werkt . Te gek hier in Nederland. Dat mens nooit een stuiver geven dat was beter!!! Ik baal van de rechters in Nederland.TUIG
Kees (9-2-2011 om 22:06)
Dus ze moet niks terug betalen, ze moeten haar helemaal uitkleden net doen of je gek bent ,en wij maar betalen
Patricia (9-2-2011 om 21:29)
Aanpakken die handel, iedereen die wel het fatsoen heeft om te gaan werken, moet voor dit soort opdraaien. Legio gezonde jonge mensen die lekker teren op andermans zak. Werk genoeg maar je moet willen en degene die dit verdomd, direct uitkering stop zetten. 'niet kunnen' is 'niet willen'.