Zeilboot slaat om bij Geersdijk

Toegevoegd: 13-02-2011, 17.48 uur

GEERSDIJK - De reddingboot Oranje van het KNRM-station Veere werd zondagmiddag gealarmeerd voor een omgeslagen zeilboot ter hoogte van Geersdijk

De melding kwam omstreeks 13.00 uur binnen. Na zo'n 10 minuten waren de vrijwilligers van het reddingstation aan boord en voer men uit naar de opgegeven positie. Ter plaatse werden de onfortuinlijke zeilers aangetroffen bij hun omgeslagen kajuitbootje.

Via een passerend jacht was niet alleen de KNRM, maar ook de havenmeester van Wolphaartsdijk gewaarschuwd. Die was ook ter plaatse gekomen met een motorbootje en had de zeilers inmiddels aan boord genomen. In onderling overleg werd besloten dat de havenmeester met één van de watersporters naar de haven zou varen en dat de schipper zou assisteren bij het bergen.

Hierna werd het zeilbootje rechtgetrokken en met behulp van een pomp leeg gemaakt. Hierbij kregen de redders nog hulp van een vaartuig van Rijkswaterstaat die hun grote pomp ter beschikking stelde. Hierna kon het bootje naar Wolphaartsdijk worden gesleept.

Een kleine maouvreerfout tijdens een zeilwedstrijd van de Watersportvereniging Wolphaartsdijk was het gevolg van het omslaan. Dankzij de uitstekende zeilkleding waren de zeilers beschermd tegen het ijskoude water en de koude wind op het Veerse Meer.