Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Aanvaring schepen op Westerschelde

Toegevoegd: 20-02-2015, 16.15 uur - Update: 20-02-2015, 17.14 uur
Door: Roland de Jong

GRAAUW - Op de Westerschelde tussen Graauw en Doel (B) zijn vanmiddag twee schepen met elkaar in aanvaring gekomen. Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

Het ongeluk gebeurde rond 14.30 uur op hooguit een paar kilometer van de Nederlands-Belgische grens. Bij de aanvaring waren het 110 meter lange en 11 meter brede tankschip 'Leonardo', afkomstig uit Zwitserland, en de 'Grande Africa' (214 meter lang en 32,5 meter breed) betrokken.

Bij de aanvaring zou met name schade zijn ontstaan aan de 'Leonardo'. De beide schepen zijn niet dusdanig beschadigd zijn geraakt dat er risico was op zinken. Sleepboten van Union en Multraship zijn ter plaatse gegaan om hulp te verlenen. Ook een vaartuig van Rijkswaterstaat is ingezet.

De beide schepen hebben hun reis inmiddels hervat.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Bas (21-2-2015 om 11:55)
Weer geen verkeersleiders? Veiligheid op de Westerschelde en de burgers......? Waar moet dit naar toe?
Rienk (21-2-2015 om 11:06)
Heb de beelden gezien , het binnenschip stak het vaarwater over voor het zeeschip, in die situatie heeft het zeeschip geen blaam , hij had voorrang ten eerste en heeft nooit kunnen stoppen, dus een verkeerde berekening van de binnenvaart
Adri (21-2-2015 om 11:04)
Dit heeft niets te maken met te snel varen, ook alle aanwezige apparatuur kan zoiets niet voorkomen, dit is zoals het er uit ziet gewoon een hele domme actie van de binnenvaarttanker !
Varensman (21-2-2015 om 10:46)
Mooie reacties weer heren. In dit geval was de binnenvaart tanker volledig fout. Verdiep jullie eens in de materie voor jullie conclusies trekken. Zelf ben ik ook sportvisser en waarschuw vaak genoeg anderen die met hun spullen aan de waterlijn staan. De grote zeeschepen hebben inderdaad veel snelheid. Dit hebben ze veelal nodig om te kunnen manoeuvreren. Waarom zouden ze anders sleepboten inhuren bij het langzaam manoeuvreren en aan/afmeren. De loods aan boord is overigens NIET de baas. dat is altijd nog de kapitein!
Stuurlui aan de wal (21-2-2015 om 03:35)
*will 50 meter achteruit moeten voor de hekgolf, vraag me af wie er dan fout bezig is, jij of die loods. Zo een zeeschip moet ook druk op zijn roeren houden ivm de bochten die hij moet nemen. Dan nog kan je toch niet verwachten dat zo een schip gaat afstoppen omdat er iemand voor z'n lol staat te vissen. lijkt me een beetje de omgekeerde wereld. *wim Ook met al die apparatuur die er is kan er iets fout gaan, storingen in apparatuur komt ook voor op schepen. En waar gewerkt word, word ook zeker wel eens een fout gemaakt (zowel door de loods als door de radarpost). Zelfs de beste coureur kan een ongeluk krijgen. Misschien zou het handig wezen als jullie het ook eens van de andere kant zouden zien en snappen.
Adri (20-2-2015 om 22:21)
Dit heeft niets met te snel varen te maken, ook alle moderne apparatuur kan hier niets aan veranderen. Dit is zo te zien een hele domme actie van de binnenvaarttanker ! Maar onderzoek zal moeten uitwijzen wat er werkelijk fout is gegaan.
Cookie-instellingen beheren