Drie jaar cel voor ongeluk Mees en Jeppe

Toegevoegd: 09-07-2018, 13.27 uur - Update: 09-07-2018, 15.45 uur
De rechtbank verwijt de man roekeloos rijgedrag.
© Foto: Manfred Berrevoets / Provicom

MIDDELBURG - De 47-jarige M. J. die in oktober 2017 op de Langevieleweg in Middelburg de 41-jarige Jeppe en diens 6-jarige zoontje Mees van hun fiets reed is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3 jaar waarvan 6 maanden voorwaardelijk en met een proeftijd van 3 jaar. De rechtbank verwijt de man roekeloos rijgedrag.

De Roosendaler reed op de bewuste vrijdagavond rond 19.15 uur met een te hoge snelheid door de straat. Hij reed met tweemaal de toegestande snelheid de fietsende vader en zoon aan. Beiden zullen levenslang gevolgen blijven ondervinden van het ongeval.

J. haalde voorafgaand aan het ongeval twee auto’s in en reed te lang op de verkeerde weghelft van de drukke weg, ook na de inhaalmanoeuvre. De verdachte passeerde een vluchtheuvel aan de verkeerde zijde. Bovendien verhoogde hij zijn snelheid nog vlak voor het ongeval. Hij bleek ook gedronken te hebben.

De rechtbank oordeelt dat de verdachte zeer gevaarzettend en asociaal heeft gereden doordat hij te veel alcohol op had, met te hoge snelheid reed en door de zeer risicovolle inhaalmanoeuvre in de verkeersituatie van de Langevieleweg.

"Uit dit gedrag blijkt dat de veiligheid van andere weggebruikers hem op dat moment onverschillig liet", zo stelde de rechtbank. "De verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan ‘aan opzet grenzende schuld’". Dit is de zwaarst mogelijke juridische kwalificatie voor schuld aan een ongeval.

De straf is hoger dan het Openbaar Ministerie (OM) had geëist. Het OM eistte twee weken terug namelijk een gevangenisstraf van 12 maanden en een rijverbod van vier jaar. Niet alleen de gevangenisstraf valt hoger uit, ook is de rijontzegging met een jaar verlengd naar vijf jaar, de maximaal op te leggen rijontzegging.

Binnen de gestelde proeftijd moet J. worden begeleid door de reclassering en worden behandeld tegen zijn alcoholgebruik.

Nel (9-7-2018 om 18:09)
Veel te weinig!~!!!!
Erna (9-7-2018 om 17:38)
De straf is veel te laag de slachtoffers hebben levenslang en die man kan naar korte tijd weer zijn gang gaan. Dit gezin moet verder leven maar hoe schandalig dat hij hier mee weg komt.
AD (9-7-2018 om 16:53)
Dit is natuurlijk weer een straf van niks want van 3 jaar waarvan 6 maanden voorwaardelijk blijven dus 2 en een half jaar over en als daarvan twee derde is uit gezeten mag meneer dus na iets meer anderhalf jaar weer naar huis en kan hij gewoon weer asootje spelen.
Bram (9-7-2018 om 15:31)
Kenny b (9-7-2018 om 15:04)
Geen straf is te hoog!