Jongeren bekennen brandstichting Yerseke

Toegevoegd: 06-04-2022, 15.37 uur
De brand blijkt te zijn aangestoken door een groepje kinderen.
© Foto: Eugène Harthoorn
Door: Remi Mesu

YERSEKE - Vijf minderjarige jongeren hebben een bekennende verklaring afgelegd betreffende een brandstichting in Yerseke. Het vijftal stichtte in februari brand in een leegstaand zorgcentrum.

De brand brak op 28 februari 2022 uit in een leegstaand zorgcentrum aan de Molenlaan in Yerseke. Omdat er een vermoeden was dat de brand was aangestoken, stelde de politie een onderzoek in en verspreidde een getuigenoproep. De brand veroorzaakte toen wat rookoverlast in het dorp. Bovendien vergde het incident een flinke inzet van de brandweer. Getuigen meldden de politie destijds al dat zij een groepje jongeren zagen weglopen na het ontstaan van de brand.

Op een zeker moment meldden ouders van de mogelijk betrokken jongeren zich bij de wijkagent. Het gaat om vier minderjarige jongens uit de gemeente Reimerswaal en een minderjarig meisje uit de gemeente Middelburg. Zij legden allemaal een verklaring af bij de politie en bekenden de brandstichting.

De politie heeft een dossier opgemaakt. In het dossier worden alle bevindingen van de politieagenten en de verklaringen van de jongeren opgenomen. Het dossier wordt vervolgens voorgelegd aan het Openbaar Ministerie. Een officier van justitie bepaalt de verdere afhandeling van de zaak.

B Steketee (6-4-2022 om 22:13)
Allemaal een stokslag op de kont. Daar leren ze nog van.
Mar (6-4-2022 om 21:25)
Mooi dat ze zijn opgepakt. Minderjarig of niet, alle schade én kosten (van o.a. brandweer) zelf laten terug betalen! Ze zijn ouders genoeg om te weten dat dit niet kan!
Sofie (6-4-2022 om 18:34)
De jongeren de schade allemaal zelf laten betalen dan zal het stoer doen snel klaar zijn!