1 file van totaal 5 km

CBS: Zeeuwse verkeer eiste 22 levens in 2022

Toegevoegd: 18-04-2023, 08.41 uur
CBS: Zeeuwse verkeer eiste 22 levens in 2022
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Het Zeeuwse verkeer heeft afgelopen jaar 22 levens geëist. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanochtend heeft gepubliceerd.

Volgens het CBS kwamen in 2022 in totaal 22 personen om bij een verkeersongeval in Zeeland. Een jaar eerder waren dat er nog 11. Een verdubbeling dus maar wel één met een kanttekening: sinds 2015 lag het aantal slachtoffers meestal rond de 20. De meeste slachtoffers vielen in de categorieën 70 tot 80 jaar (vier personen) en 80 jaar of ouder (ook vier personen). Net als in 2021 kwamen geen personen om het leven jonger dan 15 jaar. In de leeftijdscategorie 15 tot 20 jaar waren in 2021 ook geen slachtoffers. In 2022 ging het om vier personen.

Volgens de cijfers van het CBS was 2022 qua verkeersslachtoffers landelijk gezien een dieptepunt. Er kwamen verspreid over het land in totaal 737 mensen om. Dat zijn er 147 meer dan in 2021. Het gaat om het hoogste aantal verkeersdoden sinds 2008. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers nam het sterkst toe onder fietsers van 75 jaar of ouder, zo meldt het CBS.

ROVZ
Overigens houdt niet alleen het CBS cijfers bij over Zeeuwse verkeersslachtoffers. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROVZ) doet dat ook. Deze organisatie meldt in totaal 23 verkeersdoden in 2022. In negen gevallen was sprake van een eenzijdig ongeluk. Onder de slachtoffers waren 14 automobilisten, vier fietsers, één voetganger, één scooterrijder en een motorrijder. In 2023 vielen tot nu toe twee verkeersdoden.

MV (18-4-2023 om 10:43)
Cijfers zijn 'maar' cijfers.. zo droog. Ieder cijfer betreft een leven, een persoon die geliefden had, nabestaanden achterlaat. Achter elk cijfer zit zoveel leed. Een dodelijk ongeval zorgt altijd voor een onverwacht levenseinde. Goed om te beseffen dat je nooit weet of je elkaar terug ziet als je de deur uitgaat. Niet om met angst deel te nemen aan het verkeer, maar die wetenschap helpt wel om niet met ruzie te vertrekken en elkaar altijd gedag te zeggen bij vertrek. Sterkte aan iedereen die zo'n verlies elke dag weer met zich meeneemt, hoe lang geleden het ook mag zijn.
Henk (18-4-2023 om 09:59)
Iets minder innemen en iets minder mobieltje kijken, zal zeker de helft schelen en is zo gemakkelijk te realiseren! Maar nee, dat doet dan een ander maar, dus volgend jaar nog meer.
Tuinman (18-4-2023 om 09:49)
Helaas, dat er slachtoffers vallen. Wat mij bijzonder irriteert, is dat ze de ouderen op de fiets de schuld geven. Is nu ook weer op tv. Maar wat de gtootste oorzaak is, daar hoor je niet van. Het asociale rijgedrag van de mensen, dat is het grote euvel. Iedereen heeft haast en denken dat ze kunnen autorijden. Nou, ik woon in een 30km-zone, Er wordt eerder 100 km/uur gereden dan 30. Ook ouders, die kinderen hebben. Dan krijg je doden in het verkeer en dan krijgen de oudjes de schuld.
Walter (18-4-2023 om 08:59)
het is heel erg voor de nabestaanden maar als je nagaat dat er 10 miljoen auto's hier in Nederland rijden is 745 slachtoffers relatief niet veel. Maar 1 is altijd te veel