Geen files

Dode bultrug aangespoeld bij Burgh-Haamstede

Toegevoegd: 03-07-2023, 16.00 uur
De bultrug is aangespoeld bij Burgh-Haamstede.
© Foto: Reddingsteam Zeedieren Nederland RTZ

BURGH-HAAMSTEDE - Op het strand bij Burgh Haamstede is maandagmiddag een dode bultrug aangespoeld. De walvis is naar schatting 8 tot 10 meter lang. Dat meldt Stichting SOS Dolfijn.

Volgens SOS Dolfijn komt de stranding van de baleinwalvis niet geheel onverwacht. "Zondagochtend werd al een melding gedaan over een dode walvis voor de Nederlandse kust. Vanaf het loodsvaartuig Polaris werd de walvis ontdekt, op dat moment nog zo´n 8 mijl uit de kust drijvend. Door de stevige noordwestenwind is de walvis nu aangespoeld", aldus de organisatie. Afgelopen vrijdag werd door personen aan boord van een zeiljacht ook melding gemaakt van een dode walvisachtige ten westen van Texel. Het is niet zeker of dit hetzelfde dier betreft, aldus SOS Dolfijn.

Bultruggen in de Noordzee zijn volgens SOS Dolfijn nog een relatief nieuw gebeuren en is onderzoek naar bijvoorbeeld de eetgewoonten van de dieren zeer zinvol. "Ook kan het van belang zijn om te achterhalen waaraan een dier is overleden. Komt dit bijvoorbeeld door menselijk handelen of was het een natuurlijke dood? Een team van onderzoekers van de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht en Naturalis gaan de bultrug onderzoeken. Als het onderzoek is afgerond, wordt het dier verwijderd voor destructie. Gezien de zeer slechte staat van het dier zal onderzoek met name bestaan uit het nemen van monsters", aldus SOS Dolfijn.