Reddingsbrigade onderscheidt leden

Toegevoegd: 05-03-2009, 07.52 uur
Reddingsbrigade onderscheidt leden
MIDDELBURG - De Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade, heeft woensdag aan twee leden een onderscheiding uitgereikt. Dat is bijzonder want de club deelt niet vaak onderscheidingen uit.

In de 37 jaar dat de brigade bestaat is slechts één keer een erelidmaatschap toegekend. Vier leden werden lid van verdienste. Het is dan ook bijzonder dat tijdens de jaarlijkse algemene ledenvergadering van woensdag twee onderscheidingen werden uitgereikt.

Penningmeester
Ben van ’t Zelfde (foto onder, links) werd in 1995 als vader van jeugdleden lid van het bestuur. Sindsdien is hij penningmeester van de brigade. “Ben is geen gemakkelijke penningmeester, want alle geld dat wordt uitgegeven moet wel goed verantwoord zijn”, aldus de overige bestuursleden. Van 't Zelfde werd het lidmaatschap van verdienste toegekend.

Erelid
Middelburger Chris Simons (foto boven, links) kreeg het erelidmaatschap van de vereniging toegekend. Hij begon als jeugdlid, werd strandwachter en gaf ook les in het zwembad. Dat laatste pakte niet slecht uit want hij leerde er zijn toekomstige vrouw Sylvia (beter) kennen. Eind 1986 trad Simons toe tot de Technische Commissie en ging zich vanuit die functie nog meer met de opleidingen binnen de club bezig houden.

Ruim een jaar later werd hij voorzitter van de subcommissie strandwacht. Dit bleek een flinke kluif en daarom werd een zelfstandige commissie opgericht waarin onder meer de strandwacht was ondergebracht: de Commissie Bewakingen en Rampenbestrijding (CBR). Simons was naast voorzitter van deze commissie ook nog eens commandant op de strandposten van Koudekerke (Dishoek) en Zoutelande.

Simons had de taak om de bewaking van de dertien kilometer strand tussen Dishoek en Zoutelande door het hele seizoen te coördineren. Er werden jaarlijks ongeveer 90 vrijwilligers ingezet, maar die moesten wel worden ingedeeld op de twee verschillende reddingsposten in het gebied. Ook moest Simons regelmatig overleggen met andere instanties die betrokken waren bij de strandbewaking. “Bijna een hele vereniging op zich”.

Rampenploeg
Ook het opleiden en beoordelen van strandwachters hoorde bij Simons' functie. Ook was hij actief bij het geven van vaaropleidingen en kreeg hij de rampenploeg onder zijn hoede. Verder was hij de grote motor achter twee grote reddingsdemonstraties en organiseerde hij in 1997 een landelijke rampenoefening op het Veerse Meer. In de tussentijd is Simons ook nog eens actief geweest bij de hulpverlening na de overstromingen in Limburg en Oost-Nederland in 1993 en 1995.

Simons zorgde er onder meer naar aanleiding van zijn ervaringen daar voor dat de eisen om lid te worden van de rampenploeg werden bijgesteld. De minimumleeftijd ging om hoog en er was meer aandacht voor het kunnen omgaan met stress. Ook kwam er steeds meer aandacht voor de geoefendheid van de redders. “Wanneer mensen naar een rampgebied worden uitgezonden dan moeten niet alleen de slachtoffers goed geholpen worden, ook de hulpverleners krijgen nogal wat te verstouwen”.

Alsof hij niets anders te doen had was Simons ook nog een jaar lang voorzitter van de brigade geweest. Tot op heden is hij nog steeds algemeen bestuurslid van de brigade. Hij werd daarom benoemd tot Erelid.

Raimond (5-3-2009 om 13:14)
Proficiat Chris!