Redders gaan NK-titel verdedigen

Toegevoegd: 14-03-2015, 13.00 uur

MIDDELBURG - De verwachtingen zijn hoog gespannen: Vorig jaar werden de redders van de Middelburgse Van Dixhoornbrigade Nederlands Kampioen en volgende week doet de ploeg opnieuw een gooi naar de felbegeerde eerste plaats.

De redders doen mee aan de zogeheten Simulated Emergency Response Competition (SERC). Tijdens dit NK wordt de hulpverlening aan drenkelingen getoetst tijdens een nagebootst waterongeval. In 2013 werd de Middelburgse ploeg nog vierde in Staphorst, vorig jaar behaalde de ploeg de gouden plak in Nederweert. De Middelburgse wedstrijdploeg zal zaterdag 21 maart in Gouda net als vorig jaar bestaan uit ploegleider Mark van Ingen en de redders Thijs Dingemanse, Erwin Stroo en Stefan Tack.

Bij SERC heeft elke wedstrijdploeg één leider en enkele redders die het incident samen tot een goed einde moeten brengen. Doel is te allen tijde om binnen de vastgestelde tijd het ongeval zo goed mogelijk op te lossen. Er zal onder meer worden gelet op de zorg voor de slachtoffers en het doen van een adequate alarmering bij professionele hulpverleners. De redders moeten laten zien dat ze snel een juiste afweging kunnen maken, eerste hulp kunnen verlenen en slachtoffers tegelijkertijd ook gerust kunnen stellen.

Geschiedenis
In 1990 werd het NK in het Middelburgse zwembad gehouden. De Van Dixhoornbrigade werd één keer kampioen. Dat gebeurde in 1989. In 1981 en 1989 werd het leidersklassement gewonnen. In 1978 en 1997 werd de titel Nederlands kampioen kunstmatig beademen binnen gesleept. In 2013 werd een nieuwe wedstrijdploeg opgezet en die werd direct vierde tijdens het NK.