Tips voor een veilige nieuwjaarsduik

Toegevoegd: 31-12-2017, 08.36 uur
Een eerdere nieuwjaarsduik bij Domburg
© Foto: Reddingsbrigade Domburg (archief)

MIDDELBURG - Op Nieuwjaarsdag worden in Zeeland zeker twaalf nieuwjaarsduiken georganiseerd. Reddingsbrigade Nederland geeft deelnemers tips voor een veilig verloop.

Tip 1 is om alleen te 'duiken' waar sprake is van een georganiseerde duik waarbij ook gekwalificeerd toezicht van de Reddingsbrigade aanwezig is. “Ga niet ‘wild duiken’ op afgelegen locaties waar geen toezicht of hulp in de buurt is”, aldus de reddingsbrigade.

De brigade raadt ook aan om ervoor te zorgen dat je op tijd op de duiklocatie bent zodat je goed voorbereid het water in kunt. “Je kunt er dan ook zo snel mogelijk weer uit. Houd je bovendien aan de aanwijzingen van de organisatie en kijk waar je zo nodig om hulp kunt vragen”, aldus de woordvoerder.

Om problemen te voorkomen wordt een goede warming-up geadviseerd. Bovendien moeten mensen volgens de reddingsbrigade alleen meedoen als ze zich wel fit voelen. “Het is niet alleen een risico voor jezelf, maar ook voor andere duikers en de hulpverleners. Indien je tijdens of na de duik onwel wordt, meld je dan meteen bij de EHBO of een huisartsenpost. Je kan je beter op tijd even laten nakijken dan (te) laat behandeld worden”, zo vervolgt de reddingsbrigade.

Muts
Deelnemers kunnen zich tegen de kou beschermen door een muts op te zetten. “Via je hoofd verlies je nu éénmaal veel warmte. Heb je het snel koud? Smeer je dan in met vaseline of draag een neopreenpak en doe bij terugkeer uit het water direct slippers of schoenen aan.”

Je meteen dik aankleden na de duik is volgens de brigade trouwens ook niet goed. “Geef je lichaam de tijd om de 'kou' uit je lichaam te werken. Draag tijdens het opdrogen een badjas en zoek een warme plek om je aan te kleden. Let trouwens ook altijd goed op kinderen want zij kunnen door de drukte over het hoofd worden gezien.”

In Zeeland zijn onder meer georganiseerde nieuwjaarsduiken in Breskens, Cadzand, Domburg, Dreischor, Kamperland, Kortgene, Nieuwerkerk, Veere, Vlissingen, Vrouwenpolder, Walsoorden, Westerschouwen.

Nu online: Ons videojaaroverzicht 2017. Bekijk hem hier!