Arnemuidenaar aangehouden voor voetbalgerelateerde misdrijven

Toegevoegd: 20-01-2023, 13.56 uur
De persoon wordt verdacht van het plegen van voetbalgerelateerde misdrijven.
© Foto: Politie.nl
Door: Eugène Harthoorn

ARNEMUIDEN  - Vrijdagochtend zijn elf leden van de harde kern van Feyenoord aangehouden. Ze worden verdacht van bedreiging, belediging, intimidatie en brandstichting. Eén van de verdachten is afkomstig uit Arnemuiden.

De 11 verdachten hadden onder andere schokkende spandoeken getoond in Tirana. Op dit spandoek stonden onder andere doodsbedreigingen aan het gezin van Burgemeester Aboutaleb.  Daarnaast hebben de arrestanten de woning van een wethouder beklad en brand gesticht bij een sportschool van de voorzitter van de Roze Kameraden, gelegen aan de Brielselaan in Rotterdam.

De politie trad vanmorgen de woningen van de verdachten binnen. Hierbij werd gebruik gemaakt van het Team Parate Eenheid en diverse ondersteuningsgroepen uit het land. De aanhoudingen zijn het resultaat van een onderzoek van 1.5 jaar. De aangehouden mannen zijn tussen de 21 en 36 jaar oud. Eén van hen komt uit Arnemuiden.

‘Een team van rechercheurs is vrijgemaakt om zich volledig op voetbalgerelateerde misdrijven te richten. 'Het gaat om juridisch gezien kleine vergrijpen, openbare orde feiten, zoals vernieling of belediging. Maar het zijn vergrijpen met een enorme impact. Je huis is je veilige haven. Als dat volledig wordt ondergekalkt met discriminerende en dreigende teksten doet dat enorm veel met je gevoel van veiligheid', licht de teamleider toe. Met deze aanhoudingen wil de politie een duidelijk signaal afgeven dat de politie incidenten in de voetbalwereld onderzoekt en er ook naar handelt.

Frits (20-1-2023 om 18:05)
Goed gedaan. Nu hard aanpakken, opsluiten en sleutel weggooien. De losers van de maatschappij.
Pdw. (20-1-2023 om 17:16)
Deze "supporters" hebben de club al voor 650.000 euro aan boetes gekost. Levenslange stadionverboden waar dan ook is het enige dat nog helpt
Michel (20-1-2023 om 16:32)
Wat mijn betreft, 12 maanden. Aanpakken dit tuig