Twee nieuwe sterfgevallen coronavirus, minder operaties

Toegevoegd: 26-10-2020, 15.53 uur
Twee nieuwe sterfgevallen coronavirus, minder operaties
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Er zijn twee Zeeuwen overleden die besmet waren met het coronavirus. Het aantal 'positieve' Zeeuwse test was nog nooit zo hoog als vandaag: 108 in totaal. Dat blijkt uit de recentste dagcijfers van het RIVM. Het nog altijd niet dalende aantal besmettingen maakt dat het Adrz vanaf morgen minder geplande operaties gaat uitvoeren.

Tot vanochtend 10.00 uur werden zogezegd twee nieuwe overlijdens gemeld. Het gaat om inwoners uit de gemeenten Noord-Beveland en Tholen. Het totaal aantal met het coronavirus besmette Zeeuwen dat sinds het voorjaar is overleden, staat nu op 80. Dit aantal stond begin augustus op 69.

Vandaag werden geen nieuwe Zeeuwse ziekenhuisopnames gemeld. Dit aantal staat sinds de eerste melding dit voorjaar op 168. Het aantal ziekenhuisopnames loopt duidelijk minder hard op dan het aantal ‘positieve’ tests. Begin augustus lag dit aantal nog op 151. Voor de coronatests lag dit cijfer toen op 880.

Tot en met vandaag zijn 2.888 'positieve' testuitslagen gerapporteerd. Zo’n 30 procent van het totaal werd dus maar gemeld in de eerste golf, het overgrote deel in de tweede. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat tijdens de eerste golf veel minder intensief werd getest. De meeste nieuwe besmettingen vonden overigens plaats in de gemeente Tholen: 22 in totaal. Vlissingen staat op de tweede plaats met 12 positieve tests. Hulst en Middelburg hadden elk 11 besmettingen.

Operaties
Het toenemende aantal besmettingen maakt overigens dat het Admiraal De Ruyterziekenhuis (Adrz) vanaf morgen minder geplande operaties gaat uitvoeren. Dit besluit is genomen op basis van regionale besluiten van het ROAZ (Regionaal Overleg Acute Zorgketen), zo laat het ziekenhuis weten.

Wanneer coronapatiënten in het ziekenhuis terecht komen, hebben zij vaak meer zorg nodig dan reguliere patiënten, zo stelt het Adrz. “Hierdoor is meer personeel nodig. Door minder operaties uit te voeren kan Adrz de zorg voor het toenemend aantal patiënten die besmet zijn met COVID-19 blijven voortzetten”, aldus het ziekenhuis.

Het ziekenhuis laat weten bij het uitstellen van de operaties goed te kijken naar de soort ingreep en de situatie van de patiënt. “Voor acute en medisch urgente operaties wordt altijd ruimte vrijgehouden”, zo zegt het ziekenhuis. Het Adrz neemt zelf contact op met patiënten die later worden geholpen. “Het is dus niet nodig om Adrz zelf te bellen”, zo zegt een woordvoerder.

Afspraken op de verschillende poliklinieken van het Adrz gaan voorlopig wel gewoon door.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Markus Gulaggus (26-10-2020 om 19:10)
In Belgie zijn Mond kapjes nu al Maanden verplicht de besmettingen gaan als een Raket omhoog. Vertel mensen eens vooral ouderen eens een Vitamin D3+ ZInk Tabletje te nemen. Dat zal meer doen dan die Mond Herpes gezicht luiers (Mijn Mening ,Grondwet zolang die nog van kracht is)
Vlissinger (26-10-2020 om 18:04)
@joop er zit een vertraging van 2 weken op de maatregelen en het resultaat, dus wat we nu zien is alsnog uitkomst van GEEN mondkapjes. Daarnaast ligt het niet aan de niet medische mondkapjes maar aan de gebruikers... gebruik je een medisch mondkapje verkeerd of zit je er met je handen aan dan heb je hetzelfde!
Joop (26-10-2020 om 17:49)
Met dank aan de mondkapjes neemt het aantal bemestingen hart toe. Kijk naar de buurlanden daar werkt het ook niet! Iedereen zit met zijn handen aan het kapje en zit vervolgens met geïnfecteerde handen weer overal aan. Zo sleep je het virus van mens op mens. Alleen de medische mondkapjes houden het virus tegen, maar deze zijn helaas te duur voor onze zorgmedewerkers en burgers. Afstand houden en handenwassen zijn veel belangrijker dan een mondkapje! Als de overheid wil dat wij mondkapjes dragen moeten zij zorgen voor de echte medische mondkapjes. i.p.v. deze troep!
Wim (26-10-2020 om 17:27)
Wat zijn er toch overal grote problemen met het coronavirus wat steeds nog toe neemt waardoor de ziekenhuizen en verpleegsters i problemen kunnen komen, als we zien welke evenementen er in dit wiekeind weer gebeurd zijn zelfs tot 300 man wanneer gebruiken we nu een keer ons verstand waarvan een ieder weet dat dit niet kan of moeten we met nog meer natuur rampen krijgen en we trekken ons daar niets van aan en we gaan gewoon door.