Twee nieuwe sterfgevallen coronavirus, minder operaties

Toegevoegd: 26-10-2020, 15.53 uur
Twee nieuwe sterfgevallen coronavirus, minder operaties
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Er zijn twee Zeeuwen overleden die besmet waren met het coronavirus. Het aantal 'positieve' Zeeuwse test was nog nooit zo hoog als vandaag: 108 in totaal. Dat blijkt uit de recentste dagcijfers van het RIVM. Het nog altijd niet dalende aantal besmettingen maakt dat het Adrz vanaf morgen minder geplande operaties gaat uitvoeren.

Tot vanochtend 10.00 uur werden zogezegd twee nieuwe overlijdens gemeld. Het gaat om inwoners uit de gemeenten Noord-Beveland en Tholen. Het totaal aantal met het coronavirus besmette Zeeuwen dat sinds het voorjaar is overleden, staat nu op 80. Dit aantal stond begin augustus op 69.

Vandaag werden geen nieuwe Zeeuwse ziekenhuisopnames gemeld. Dit aantal staat sinds de eerste melding dit voorjaar op 168. Het aantal ziekenhuisopnames loopt duidelijk minder hard op dan het aantal ‘positieve’ tests. Begin augustus lag dit aantal nog op 151. Voor de coronatests lag dit cijfer toen op 880.

Tot en met vandaag zijn 2.888 'positieve' testuitslagen gerapporteerd. Zo’n 30 procent van het totaal werd dus maar gemeld in de eerste golf, het overgrote deel in de tweede. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat tijdens de eerste golf veel minder intensief werd getest. De meeste nieuwe besmettingen vonden overigens plaats in de gemeente Tholen: 22 in totaal. Vlissingen staat op de tweede plaats met 12 positieve tests. Hulst en Middelburg hadden elk 11 besmettingen.

Operaties
Het toenemende aantal besmettingen maakt overigens dat het Admiraal De Ruyterziekenhuis (Adrz) vanaf morgen minder geplande operaties gaat uitvoeren. Dit besluit is genomen op basis van regionale besluiten van het ROAZ (Regionaal Overleg Acute Zorgketen), zo laat het ziekenhuis weten.

Wanneer coronapatiënten in het ziekenhuis terecht komen, hebben zij vaak meer zorg nodig dan reguliere patiënten, zo stelt het Adrz. “Hierdoor is meer personeel nodig. Door minder operaties uit te voeren kan Adrz de zorg voor het toenemend aantal patiënten die besmet zijn met COVID-19 blijven voortzetten”, aldus het ziekenhuis.

Het ziekenhuis laat weten bij het uitstellen van de operaties goed te kijken naar de soort ingreep en de situatie van de patiënt. “Voor acute en medisch urgente operaties wordt altijd ruimte vrijgehouden”, zo zegt het ziekenhuis. Het Adrz neemt zelf contact op met patiënten die later worden geholpen. “Het is dus niet nodig om Adrz zelf te bellen”, zo zegt een woordvoerder.

Afspraken op de verschillende poliklinieken van het Adrz gaan voorlopig wel gewoon door.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Adam (31-10-2020 om 13:14)
Wat ik me afvraag is hoe het voelt als je naar illegale feesten gaat, er achter komt dat je helaas besmet bent geraakt en dan wellicht dit nieuws leest en denkt 'misschien heb ik 1 van die mensen wel besmet'.
Emergo (27-10-2020 om 13:02)
Ja-ja Uw vwerwarde verhaal draagt in ieder geval niet bij aan een oplossing.
Archaios (27-10-2020 om 12:33)
Op aannames gerichte maatregelen gaan niet werken. Mondkapjes is geen bewijs voor dat het een bijdrage levert. Mensen die om een lockdown roepen weten niet wat ze zeggen. Op angst gebaseerde roep voor oplossingen komen er niet en/of helpen niet. Laat den Haag een noodhospitaal inrichten in de Ahoi of wath ever. En laat verpleegkundigen invliegen om bij te springen. Verzin wat elite den Haag!
Ja-Ja (27-10-2020 om 09:43)
Griep word bij besmetting corona geteld via vocht uit de neus. Daarom is het z'n paniekerig hoog getal. Welke griep?Wat zijn alleen coronabesmettingen.???En doden door corona.? Er is haast geen verschil griep/corona. U, als meeloper, moet eens eerlijk de verschillen gaan bekijken. Als oudere, 75jaar ,krijg ik bericht dat ik me moet/kan inenten tegen griep en kokken waar je dan ziek van kan worden met misschien de ergste gevolgen.Mijn lichaam vecht het nu al,door opgebouwde antistoffen, uit of ik gezond blijft of niet. Een hoofdpijntje/verhoging enz is geen corona. Laat me horen hoe U een corona aanhanger bent . RIVM ,Regering,Wijsneuzen draaien alle richtingen op.Wat is er ECHT aan de hand in de wereld[Europa]?
stinkende doctoren, rottend land (27-10-2020 om 09:16)
tja, als de overheid blijft weigeren om grote bijeenkomsten aan te pakken zal het wel zo blijven. een beetje roeptoeteren vanuit het hoge ronde torentje en verder een beetje laks niets doen is natuurlijk geen vorm van bestuur.
Drica (26-10-2020 om 20:15)
@Joop: Intussen zie je tegenwoordig meer van die medische mondkapjes op straat liggen dan hondendrollen vooral bij winkelcentra, in winkelstraten en bij bushalten. Daar kan je de overheid niet voor verantwoordelijk stellen!