Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
Geen files

Vliegtuigje gecrashed bij Arnemuiden

Toegevoegd: 13-10-2008, 16.02 uur

De video wordt ingeladen...

Door: Roland de Jong
ARNEMUIDEN - Op het vliegveld Zeeland Airport bij Arnemuiden is maandagmiddag een klein vliegtuigje neergestort. De 71-jarige piloot, afkomstig uit Ridderkerk, raakte lichtgewond.
 
Het vliegtuigje kwam rond 14.00 uur op zijn kop tot stilstand op de opstijg-/landingsbaan. De Cessna 182 T kwam vanaf Rotterdam en wilde landen op Zeeland Airport. Bij de landing brak echter het voorwiel af waardoor het toestel over voorover klapte.


Vermoedelijk heeft de piloot zijn landing met iets te veel vaart en hellingshoek ingezet. Hij is tijdens de lading drie keer op de baan gestuiterd waarna zijn neuswiel afbrak. Hierna is hij met zijn Cessna over de kop geslagen. Hij had hierbij een snelheid van 80 knopen; circa 120 km per uur.

De piloot is, door een toevallig aanwezig Belgisch medisch team, behandeld aan zijn schaafwonden. De man is in het bezit van een vliegbrevet. De luchtvaartpolitie van het KLPD is inmiddels een onderzoek gestart naar het ongeluk. Het vliegtuigje is met hulp van de vliegveld- en de gemeentelijke brandweer geborgen en naar een hangar gesleept.


Foto's

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Alberto (16-10-2008 om 17:01)
120 km per uur, dat is toch ongveer 80 statute c.q. 70 knopen? Misschien iets te snel, maar niet per se rampzalig. Meer waarschijnlijk lijkt mij dat piloot bij het stuiteren in een reflex de neus omlaag heeft gedrukt. Wat natuurlijk een absolute ''no no'' is..
Vliegveld Midden-Zeeland (14-10-2008 om 22:23)
Callsign is PH-PGW. Gelukkig goed afgelopen, maar toch jammer van een nog maar 1 jaar oude kist (rond de $330.000, auw...)
Hessel (14-10-2008 om 09:44)
Weet iemand het callsign van die Cessna?
Flying Dutchy Down under (14-10-2008 om 02:43)
Kleine correctie, 80 knopen is 148Km/h en zo te zien had hij full flaps dus zijn approach snelheid had tussen 60-70 knopen moeten zijn (111 km/h, 129 km/h) hij kwam wat snel binnen ...
Jaap Vergeer (13-10-2008 om 23:36)
Hard stuiteren op een verharde baan is nog meer schade en brand door schuren over het asfalt? Baan slagje draaien is een goed idee trouwens, ik zou van 27 een 28 maken= richting Veerse meer.
Henk (13-10-2008 om 19:24)
Het lijkt mij tijd worden voor een verharde baan,kunnen we gelijk de baan verleggen zodat wer niet meer over de camping gevlogen moet worden.
Cookie-instellingen beheren