Wat als ik denk dat ik het Coronavirus heb?

Toegevoegd: 13-03-2020, 20.02 uur
Wat als ik denk dat ik het Coronavirus heb?
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Wat te doen als je denkt dat je besmet bent met het Coronavirus COVID-19? De GGD Zeeland, de Zeeuwse Huisartsen Coöperatie en Nucleus Zorg hopen hierover middels een gezamenlijk advies meer duidelijkheid te verschaffen.

Om ervoor te zorgen dat het virus zich niet verspreidt, is donderdag door de Rijksoverheid het advies afgegeven om zoveel mogelijk thuis te blijven. Zeker bij klachten als (milde) verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Maar heb je deze klachten, dan hoef je natuurlijk niet het Coronavirus te hebben. Het kan ook een gewoon griep- of verkoudheidsvirus zijn.

Niet bellen
“Bij de meeste mensen lijkt corona op een soort griep of erge verkoudheid met hoesten. Deze klachten kunnen ook door een gewoon griep- of verkoudheidsvirus worden veroorzaakt. Het hoeft dus geen corona te zijn als je nu ziek bent. Heb je dit soort klachten, blijf dan wél thuis. Ziek uit en zorg dat je anderen niet besmet. Je hoeft de huisarts/huisartsenpost niet te bellen als je klachten mild zijn. Bij twijfel kun je het beste de websites van het de Rijksoverheid of thuisarts raadplegen”, zo stellen de zorgorganisaties.

Mensen met milde klachten hoeven dus geen dokter te bellen en worden dus ook niet getest op het virus. Waarom eigenlijk? “Het is belangrijk dat alle mensen die volgens de richtlijnen een test nodig hebben, die ook kunnen krijgen. Daarom wordt niet iedereen met milde klachten getest, maar alleen mensen die aan de landelijk vastgestelde criteria voldoen. Zo zijn er voldoende voorzieningen beschikbaar en kan de medische zorg gegarandeerd worden voor de mensen die ze het meest nodig hebben”, zo legt een woordvoerder van de GGD namens de drie organisaties uit.

Huisarts
Wanneer moet je dan wel naar de huisarts? “Heb je koorts (meer dan 38 graden Celsius) hoest je en/of adem je moeilijk? Ga dan niet naar de huisartsenpraktijk, maar neem ALLEEN DAN telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.”

Preventie
Heb je geen gezondheidsklachten? Dan kun je toch je steentje bijdragen. “De belangrijkste maatregelen die je kunt nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel: Was je handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en schud geen handen.

Mensen met vragen over het virus kunnen het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Ismeta (23-3-2020 om 17:39)
Ik heb wel ern vrasg zelf ben ik aan hoesten en niezen keel pijn koorts 38 7 heb wel gebeld naar huisarts maar daar wordt je niet geholpen wat moet ik doen o. Toch getest te worden ik heb ook asma
Jan (15-3-2020 om 12:28)
@ anoniem: Je klinkt me echt als een angsthaas. Als je echt het vermoeden hebt dat je een mogelijke corona besmetting hebt ga je niet naar de huisarts, maar laat je de huisarts bij je thuis komen, om zodoende niet de mensen in de wachtkamer te besmetten. Het tweede punt is dat je de arts moet vertrouwen op zijn kennis en kunde. En niet paniekerig gaan doen om een fikse verkoudheid. Mensen lijken wel doorgedraaid tegenwoordig, kijk alleen maar naar het hamsteren, of dat dat gaat helpen...
Anoniem (13-3-2020 om 23:16)
Bij huisarts geweest ivm koorts, hoesten (ook bloed naast het taaie slijm), snotteren en dergelijke. was niet noodzakelijk om getest te worden. Zorg voor voldoende testen, is ronduit krapuul geregeld in dit land.