Scouts in problemen op Oosterschelde

Toegevoegd: 06-07-2021, 13.08 uur
Scouts in problemen op Oosterschelde
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

STAVENISSE - Op de Oosterschelde zijn vanochtend vier scoutingbootjes en 1 begeleidingsboot in de problemen gekomen. De opvarenden zijn aan wal gebracht. Eén persoon was onderkoeld.

Rond 10.10 uur werd alarm geslagen over de uit België afkomstige scouts. Volgens de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) lukte het de scouts niet meer om aan de kant te komen. Al snel werden twee reddingsboten gealarmeerd. Later volgden nog eens twee reddingsboten, twee helikopters en een brandweerploeg. Volgens de VRZ zaten er in totaal 21 mensen in de bootjes. "Die zijn allemaal gered", aldus de Veiligheidsregio.

Eén persoon uit de groep is door de ambulancedienst met spoed overgebracht naar een ziekenhuis. Volgens de Veiligheidsregio had deze persoon onderkoelingsverschijnselen en zijn er verder geen gewonden. De hulpdiensten hebben GRIP 1 afgekondigd om de opvang en nazorg voor de betrokkenen af te stemmen. De scoutinggroep bestaat uit twee groepen die nu op verschillende locaties (Stavenisse en Wemeldinge) zitten. "Gezorgd wordt om de groep weer bij elkaar te krijgen", aldus de VRZ.

cornelis (7-7-2021 om 09:18)
Net zo'n geval met ook de scouts uit Belgie heeft zich in de jaren ,90 voorgedaan op de Westerschelde. Ook toen groot alarm en zinkende kajaks. De plunjezakken en opvarenden dreven toen ook in de Westerschelde tgv. de veerhaven Kruiningen.. Nu wachten op de 3e keer met fatale afloop?
Toon Rombouts (6-7-2021 om 23:20)
Gelukkig goed afgelopen. Onbegrijpelijk dat de leiding van die scouts met dergelijke bootjes een vaartocht laten doorgaan, terwijl windkracht 5 voorspeld was. Als inwoners gaan wij er bij bv. windkracht 5 al van uit dat 7 dichter bij de "waarheid" ligt. Waar velen kennelijk aan voorbij gaan is dat in ieder geval de Westerschelde en de Oosterschelde geen grote rivieren zijn, maar ZEE-ARMEN. Met getij, breder dan enkele (hooguit) 100 meters en met zandplaten en grote dieptes (tot 50 meter!). Afwijkende stromingen. Voor mij is het onbegrijpelijk dat het nog steeds is toegestaan dat amateurs met kleine plezierbootjes daar mogen varen. Zelfs tussen schepen van 300 mtr. lang. Laat deze mensen genieten op een kabbelend beekje in het binnenland.
@ alle stuurlui hier (6-7-2021 om 23:03)
ja...want buienradar heeft t altijd goed....de laatste anderhalf jaar zitten ze er regelmatig naast en dan zullen we het maar niet over de code geel meldingen hebben van het KNMI!
een gast (6-7-2021 om 21:18)
De beste oplossing in dit geval is ,boten op een trailer en de personen met de bus terug naar waar ze vandaan zijn gekomen. Als je niet zoveel verstand hebt van varen met dit soort bootjes ga er dan niet mee verder gebruik het verstand.
Jumbo (6-7-2021 om 19:59)
Inderdaad onverantwoord en onverstandig . Zou mooi zijn als ze de verantwoordelijken oproepen voor een goed gesprek met bijv. De knrm en ze dan voor straf een boot laten poetsen ofzo (liefst in windkracht 7)
JL den Hollander (6-7-2021 om 17:25)
Onverantwoord gedrag van de leiding .. Ieder speelt tegenwoordig met de smartphone. . Er was duidelijk windkracht 7BFT voorspeld !