OM: Celstraf, rijverbod en schadeclaim vanwege dodelijk ongeluk

Toegevoegd: 22-03-2024, 23.10 uur
Het ongeluk vond op 3 november 2022 plaats op de Brouwersdam.
© Foto: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG - De officier van justitie in Middelburg vindt dat een 28-jarige man uit Ouddorp als veroorzaker van een dodelijk ongeluk begin november 2022 bestraft moet worden met een celstraf van een half jaar waarvan drie maanden voorwaardelijk. Ook moet hij, als het aan de officier ligt, een rijverbod van twee jaar krijgen. Daar bovenop zou dan nog een schadeclaim van 3.190 euro moeten komen.

De man zou 'zeer onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag' hebben vertoond toen hij het op 3 november compleet misging op de Brouwersdam bij Scharendijke. De 32-jarige Lindsey Luitgaarden uit Vlaardingen reed destijds in de auto van haar vader over de N57 naar haar werk in Burgh-Haamstede. De verdachte was op zijn beurt op weg naar huis.

Samen met een vriend was de Ouddorper de hele nacht in Nijmegen geweest. Met de vriend achter het stuur reden de twee naar Schore. Daar stapte de Ouddorper in zijn eigen auto om vervolgens via de Brouwersdam naar huis te rijden; een route die hij vrijwel dagelijks rijdt.

Volgens getuigen haalde de verdachte diverse keren in en reed hij hard. De weg heeft ter plekke een dubbele ononderbroken witte streep en dat houdt in dat er niet over die strepen mag worden gereden. Inhalen is verboden. De verdachte kwam op een gegeven moment op de linker weghelft en knalde frontaal tegen de tegemoetkomende auto met daarin het Vlaardingse slachtoffer.

De verdachte vermoedt dat hij in slaap is gevallen maar van het hele gebeuren - vanaf Schore - zegt hij zich niets meer te kunnen herinneren. Dat geheugenverlies lijkt de officier echter nogal ongeloofwaardig omdat hij dan over zeker een half uur lang geen enkele herinnering meer zou hebben.

De officier van justitie hechtte ook weinig waarde aan de uitleg dat de verdachte in slaap zou zijn gevallen, temeer daar hij diverse keren zou hebben ingehaald. “Op het moment van het ongeluk heeft hij ingehaald”, stelde ze vast. Op de emotionele slachtofferverklaring van de vader van het slachtoffer reageerde de verdachte vrijdag overigens nauwelijks. Het woord 'spijt' kwam ook niet over zijn lippen.

Uitspraak 5 april.

Rene (25-3-2024 om 09:58)
Waarom worden dit soort lui nou nooit eens het rijbewijs voor het leven ontnomen? De straffen hier zijn echtbelachelijk laag. Diep triest dat zo'n gast wel het leven van een ander mag verzieken maar de rechtspraak dat van hem niet!
Corrie (23-3-2024 om 18:44)
Vreemd hij weet niets meer over een lange periode maar getuigen die gehoord zijn geven toch een heel ander beeld dus de straf is zeer zeker weer te laag in dit land
Anneke (23-3-2024 om 16:04)
Celstraf van een half jaar waarvan 3 mnd voorwaardelijk voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval?? Het wordt de hoogste tijd voor nieuwe rechters en nieuwe wetten!